Eindhoven, Nederland, 21 sept. 2009 – De Nederlandse tak van TNT Innight heeft in samenwerking met NXP Semiconductors en etikettenfabrikant IPEX Group een grote fieldtest gehouden, waarbij Radio Frequency Identification (RFID), in de nachtdistributie van TNT is geïntegreerd. TNT Innight kan met deze technologie profiteren van de verbeteringen in supply chain management.


Door het gebruik van RFID probeert het bedrijf de nachtdistributie supply chain te verbeteren. Daarnaast krijgen klanten van TNT Innight ook een uitgebreidere ‘track & trace’ mogelijkheid. Het doel van het project is om verzendkratten vanaf het ophaalpunt bij de klant tot de afleveringslocatie te kunnen volgen en weer terug door de hele supply chain. Tijdens de fieldtest van drie maanden werkte TNT Innight samen met drie klanten uit de agrarische-, de installatie- en de medische sector.


“RFID kan voor TNT Innight en haar klanten voordelen bieden. Verzendkratten met alleen een eigen barcode kunnen maar beperkt worden gevolgd, en het kost manuren om de barcodes op verschillende locaties in de supply chain te scannen. Daarnaast maken slecht gedrukte of beschadigde etiketten de scantijden langer,” geeft Nico Bossenbroek aan, manager Business Engineering & ICS, TNT Innight. “In nauwe samenwerking met een aantal van onze klanten wilden we RFID in de fieldtest in ‘real-life’ omstandigheden toepassen om vast te stellen of implementatie van de technologie in nachtdistributie supply chain haalbaar is. Bovendien kunnen de gegevens uit de fieldtest gebruikt worden voor verdere Produkt en proces optimalisaties.”


De IPEX Group integreert de ‘ultra-high frequency’ UCODE G2XL smart label IC’s van NXP, gebaseerd op bewezen technologie, in etiketten om 2.000 dozen door heel Nederland te volgen. De UCODE G2XL chip, die specifiek voor dit project is gekozen, biedt TNT Innight een groot leesbereik en een beter resultaat in een dichte leesomgeving.


“Door een beter beheer van zendingen in de gehele supply chain, biedt RFID als technologie de mogelijkheid om de efficiëntie te verhogen,” zegt Dirk Morgenroth, directeur marketing, RFID, NXP Semiconductors. “De extra gegevens die worden verzameld over trends in bewegingen van partijen en cijfers over retourzendingen van klanten helpen TNT Innight om de leveringsroutes beter te plannen, terwijl het de klanten van TNT ook in staat stelt om het beheer van hun verzendkratten beter te organiseren.”


Sinds het ontstaan van het project in 2007 heeft de mogelijkheid om de efficiëntie te verbeteren door RFID in de supply chain te implementeren geleid tot belangstelling voor en financiering door Syntens, een non-profit organisatie die gefinancierd wordt door het Nederlandse ministerie van economische zaken. Het project kan zich in Nederland ontwikkelen tot een belangrijke logistieke spil en kan de samenwerking stimuleren tussen toonaangevende bedrijven in een brede reeks sectoren, zoals in het voorbeeld van TNT Innight, NXP en de IPEX Group.


Rate this post

Print Friendly