Bijna een jaar heeft de markt  moeten wachten op het antwoord van Canon na de overname van IKON door Ricoh. IKON was goed voor bijna 40% van de plaatsingen van Canon printers. Vandaag kwam dan het antwoord: een wereldwijde  innige samenwerking met de printdevisie van HP.

Zie http://www.docufacts.nl/5935/markt-update-hp-en-canon-gaan-wereldwijd-samenwerken-in-printing/

Het partnership tussen HP en Canon omvat het delen van technologie en het verkopen van producten. HP gaat in 2010 de Canon productlijn verkopen. Canon gaat de Managed Print Services van HP verkopen.

Een eerste analyse van Docufacts:

De relatie tussen HP en Canon is al oud: Canon levert de engines van de succesvolle HP Laserjets.

De grotere multifunctionals, de HP 9055 en 9065, waren voor HP geen succes. De meeste werden verkocht door het door Ricoh overgenomen IKON. De opvolger Edgeline is ook geen doorslaand succes. Het verkoopkanaal van HP lijkt niet goed in staat  om de concurrentie aan te gaan met de traditionele kopieerleveranciers.

Gartner’s Magic Quadrant rapport 2008

Canon:

+ Sterk en volledig productportfolio in A4 en A3 multifunctionals, zwartwit en kleur

+ Krachtige en capabele R&D voor productontwikkeling

+ sterk in het office reseller kanaal

+ Producent van HP laserjet engines, #1 in printer engines in de wereld

+ Sterke financiele positie met 10 miljard dollar beschikbaar om te investeren in productontwikkeling

+ nieuwe producten voor de repro en grafische bedrijven

– verlies van IKON als grootste verkoopkanaal voor office en reproproducten

– MEAP niet volledig geaccepteerd als open architecuur voor multifunctionals

HP

+ marktleider in het printer segment (58%)

+ sterk in het IT reseller kanaal

+ snelgroeiend in A4 multifunctional segment (als vervanger van de printers)

+ zeer goede positie in grote organisaties en IT afdelingen

+ Managed Services via EDS

– zwak in grotere A3 gangapparatuur en geen producten voor de repro en copyshops

– afhankelijkheid van Canon via de Laserjet engines


Uit bovenstaande plussen en minnen blijkt dat de alliantie tussen HP en Canon vooral complementair is. Gezamenlijk zijn ze in staat een volledige productlijn in de markt te zetten van desktop printer tot hoogvolume systemen, van MKB tot coorporate organisaties, toegang tot IT en FM afdelingen en Managed Print Services.

De combinatie wordt door de markt gezien als een goed antwoord op de recente overnames door door Ricoh en Xerox. Door de verdere consolidatie in de markt wordt de vraag of Océ en Konica Minolta hun samenwerking verder gaan intensiveren weer extra actueel.


Natuurlijk blijven er nog wel vragen over voor het verkoopkanaal. Maar dat zijn vragen voor morgen.

Rate this post

Print Friendly