Amstelveen, 7 september 2009 – De kleur van een tekst is van invloed op het besluitvormingsproces, zo blijkt uit onderzoek van HP naar kleurgebruik in geprinte materialen. In het onderzoek, uitgevoerd in negen verschillende landen waaronder Nederland, kregen 2000 respondenten een aantal neutrale stellingen in verschillende tekstkleuren te zien [1]. 53 procent was het eens met een stelling in groen, terwijl dezelfde stelling in zwart slechts bij 39 procent tot een positieve respons leidde. Ook bleek een rode tekst drie keer meer extreme reacties, zowel positief als negatief, op te roepen dan een tekst in zwarte letters.

Als ’s werelds grootste leverancier van printproducten is het voor HP belangrijk inzicht te hebben in de invloed van kleur op besluitvormingsprocessen. Ook voor bedrijven zijn de onderzoeksresultaten en de voordelen van het gebruik van kleur interessant. Printen in kleur wordt steeds toegankelijker en betaalbaarder; inzicht in hoe kleur het best ingezet kan worden en het beoogde resultaat geeft, is daarbij cruciaal.

Kleurgebruik en ROI

Onderzoek door het Institute for Color Research [2] liet eerder al zien dat mensen binnen 90 seconden een mening vormen over een persoon, omgeving of product en dat 62 tot 90 procent van die indruk gebaseerd is op niets anders dan kleur. Het HP-onderzoek toont nu aan dat hetzelfde geldt voor de tekstkleur in een document. Slim kleurgebruik van kan bedrijven zelfs geld opleveren; door de juiste kleuren te gebruiken in bijvoorbeeld marketingmaterialen generen ze meer aandacht en positievere reacties.

Adviezen van experts

Boudewijn Krijer, onafhankelijke expert in kleurenprinten en oprichter van demonstratie- en kenniscentrum voor HP-designjets ColorPlaza: “Kleurgebruik is een belangrijk wapen voor bedrijven om zicht te verzekeren van zichtbaarheid en aandacht. De laatste jaren zien we in het bedrijfsleven al steeds meer kleurgebruik. Zwart is vervangen door geel als bestverkopende kleur; de kleur groen – tien jaar geleden nog nauwelijks gebruikt – zien we steeds vaker. Dit heeft verschillende oorzaken, onder andere doordat de kosten van kleurenprinten steeds lager worden en de kwaliteit steeds hoger, zodat organisaties zelf materialen kunnen maken die bijna net zo goed zijn als die van professionele copy shops.”

Patrick McGuire, President Creative Planning & Services bij internationaal communicatieadviesbureau Edelman: “Niets heeft zoveel invloed op een product als kleur; het kan een product er stijlvol, duurzaam en vernieuwend uit laten zien. Een merk wordt, naast de naam, sterk geassocieerd met hun kleuren: PTT-groen, IBM-blauw, UPS-bruin. Omdat kleuren zich voor elk medium anders vertalen, is het voor optimale impact belangrijk altijd een mix van primaire, secundaire en tertiaire kleuren te gebruiken. Kies bij multimediale communicatiecampagnes (print, RTV, web en mobiel) voor kleuren die werken in verschillende formats; op een beeldscherm, geprint en als verpakking. Bepaalde kleuren zorgen voor een heldere boodschap in print, maar geven op een beeldscherm niet hetzelfde resultaat.”

Luis Casado, Marketing Director voor LaserJet & Enterprise Solutions bij HP Imaging en Printing Group EMEA : “Printen wordt door bedrijven gezien als een kostenpost, maar juist in de huidige moeilijke tijden is het goed om te kijken naar wat het een bedrijf kan opleveren.

Bespaar bijvoorbeeld geld door intern kleurendocumenten en marketingmaterialen te printen in plaats van die uit te besteden aan dure copy shops. Als minder dan 2.000 pagina’s geprint moeten worden, kan dit voordeliger intern gedaan worden. Voor grotere aantallen blijft het in veel gevallen voordeliger om dit uit te besteden. Bedrijven kunnen zo 40 procent besparen op hun kleurenprintkosten.”

Rate this post

Print Friendly