Deze week is de online cartridgeshop www.cartridge.co.uk in Groot-Brittannië gelanceerd. Initiatiefnemer is het Nederlandse Sneltoner.nl . Deze E-commerce organisatie verkoopt in Nederland inkt en tonercartridges. Sneltoner wil hetzelfde concept in andere landen opzetten en heeft de eerste stap in Engeland gezet.


Sneltoner kocht vorige jaar al de domeinnaam cartridge.co.uk van een Engelse eigenaar. Vervolgens heeft de organisatie onderzocht op welke manieren voet aan land gezet kon worden. Bart Mossink, één van de twee directeuren van Sneltoner: “We hebben verschillende varianten voor de Engelse markt onderzocht, en kwamen er toch wel vrij snel achter dat de investeringen in die markt relatief hoog zijn en de terugverdientijd door lage marges lang is. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een soortgelijke onderneming, een Engelse partner die de do’s en don’ts van de online verkoop van cartridges kende, met een eigen magazijn en klantenservice. We hebben hierbij een aantal bedrijven geselecteerd. Uitgangspunt was een wederzijdse versterking. Sneltoner dient met haar geavanceerde website en databases toegevoegde waarde te kunnen bieden. De Engelse partner diende voor Sneltoner de toegevoegde waarde te bieden op het gebied van distributie, klantenservice en specifieke kennis van de Engelse markt. Uiteindelijk hebben wij met Netgiant Ltd een partnership opgezet. Netgiant is gevestigd in Manchester, en werkt met een gespecialiseerd team van 12 mensen en ze hebben een vergelijkbare, flexibele bedrijfscultuur en ‘DNA’ als Sneltoner. Binnen 3 maanden is de website opgezet, zijn de backoffice-systemen aan elkaar gekoppeld en is de Engelse customer service voorbereid om telefonische afhandeling en klantencontact voor Cartridge.co.uk uit te voeren. “


Marcel Borgman, collega-directeur bij Sneltoner: “de Engelse internetmarkt is duidelijk anders dan de Nederlandse. Campagnes die bij ons succesvol zijn, hoeven niet per definitief geschikt voor de UK te zijn. Zo kent bijvoorbeeld Google daar een andere dynamiek dan in Nederland, concurrenten gedragen zich anders. Maar bovenal reageren online bezoekers anders. Wat dat betreft is een nieuw land eigenlijk een mengpaneel dat opnieuw commercieel ingericht dient te worden. Een ongelofelijk boeiend proces. We zijn nu een week online en zien nu al dat we de hoge conversiekosten die we aanvankelijk bij Google hadden in een week bijna met 40% hebben kunnen reduceren. Maar het allerbelangrijkste: uit de klanten-enquetes blijkt dat we een uitstekende dienst en producten leveren. Als we het huidige kleins goed doen, dan staan we aan de basis van iets groots. Wat dat betreft is er voor Nederlandse bedrijven als het gaat om internet-export enorm veel te winnen. “


Rate this post

Print Friendly