Big data verandert de manier waarop we zakendoen. En de inzet ervan groeit in hoog tempo nu bedrijven proberen de waarde van gegevensanalyse te ontgrendelen. Toch zijn er al jarenlang enorme hoeveelheden data beschikbaar. Wat is er dan zo anders aan ‘big data’? In eerste instantie maken de snelheid van big data-technologie en de diversiteit van de verwerkbare data het verschil. Dankzij de gegroeide rekenkracht zijn wij in staat om inzichten uit data te halen die in het verleden onopgemerkt bleven. Big data is dus op zich geen nieuw fenomeen, maar biedt meer mogelijkheden dan ooit tevoren.

Momenteel genereren wij met zijn allen 2,5 kwintiljoen bytes aan data per dag. Dit betekent dat het slechts drie dagen duurt voordat er net zoveel bytes zijn gegenereerd als het aantal zandkorrels dat op aarde aanwezig is. Volgens schattingen staat ons een exponentiële gegevensgroei te wachten. De kans is groot dat er in 2020 maar liefst 44 keer zoveel data in omloop zal zijn dan in 2009. Hoewel de toegevoegde waarde van big data verschilt van organisatie tot organisatie, kunnen organisaties in alle sectoren ervan profiteren. Of het nu gaat om verbeterde klantentevredenheid of snellere bedrijfsprocessen, de voordelen zijn niet van de lucht. In de toekomst zal het bedrijfsleven dan ook fors in big data gaan investeren. Volgens analistenbureau Gartner heeft meer dan drie kwart van alle bedrijven plannen om dit de komende twee jaar te doen, voor zover ze het nog niet hebben gedaan. Dit is een stijging van drie procent ten opzichte van 2014.

Hoewel de omvang van informatiestromen per bedrijf verschilt, is de belangrijkste boodschap dat de gegevensvolumes groeien en bedrijven daarom beter dan ooit een blik in de toekomst kunnen werpen. Dit kan, door het steeds geavanceerdere karakter van platforms die big data analyseren en de groei van data via social media, apps en Internet of Things.

Aan de hand van deze inzichten kunnen organisaties hun reactievermogen vergroten. De mogelijkheid om sneller te opereren is volgens NewVantage Partners een van de belangrijkste beweegredenen voor bedrijven om anno 2016 in big data-technologie te investeren. Een van de grootste voordelen is dat ze hiermee enorme hoeveelheden data kunnen verwerken en er inzichten uit kunnen halen die meer opleveren dan de som der delen. Een belangrijke manier om sneller te kunnen opereren is om storingen en time-outs te voorkomen. Voorheen wachtten bedrijven vaak tot het te laat was en technisch probleem niet meer kon worden opgelost. Moderne organisaties met slimme, datagestuurde systemen kunnen problemen echter van tevoren signaleren om storingen te voorkomen. Bedrijven die gebruikmaken van big data-toepassingen merken dat ze niet langer hoeven te reageren op het gedrag van hun apparatuur. Ze kunnen dit gedrag nu zelf aansturen.

Bedrijven die big data-technologie inzetten, kunnen ook de gebruikservaring van hun klanten ingrijpend verbeteren. Voor vooruitstrevende organisaties vormt deze optimalisatie een kerncomponent van big data-projecten. Volgens een recente enquête door Gartner stelt 64 procent van alle grote ondernemingen de klantenervaring centraal binnen hun big data-strategie. De reden hiervoor is dat een positievere ervaring direct van invloed is op de merkloyaliteit en bijdraagt aan mond-tot-mondreclame. Dit kan bijzonder positief uitpakken voor het bedrijfsresultaat. Het begint allemaal met een slimme benadering van big data.

De belangrijkste zakelijke verandering die big data teweeg kan brengen, is om een reactieve dienstverleningsaanpak met een proactieve benadering door middel van gegevensanalyse te vervangen. In dit tijdperk van digitale transformatie is er niets belangrijker voor een bedrijf dan zijn technologie. Volgens een recente enquête is ‘een goed onderhoud van ICT-apparatuur’ een belangrijk aandachtspunt van ICT-besluitvormers (50%). ‘Budgetten en kosten in de gaten te houden’ (48%) heeft eveneens een hoge prioriteit. Het oplossen van problemen zoals printerstoringen is dan ook een gebied waarin big data een verschil kan maken. Zo maakt de Predictive Service van Lexmark gebruik van gegevensanalyse om printerstoringen te voorkomen en klanten aan een altijd beschikbare ICT-omgeving te helpen. De analytics engine van deze oplossing monitort en analyseert meer dan 100 verzamelpunten van data in elk apparaat. Zo kunnen bedrijven preventieve maatregelen treffen en problemen voorkomen.

De opkomst van big data verandert het aanzicht van het moderne bedrijfsleven. Het succes van bedrijven staat of valt met de manier waarop ze daarmee omgaan. Nu ondernemingen in alle delen van de wereld beginnen met het analyseren van big data om de klantenervaring te verbeteren, is het belangrijker dan ooit om de juiste aanpak te hanteren en deze voortdurend te optimaliseren. In een wereldwijde informatiewedloop waarin de snelste spelers steeds meer de overhand krijgen, vormt big data de sleutel tot een meer flexibele, wendbare en productieve onderneming.

Rate this post

Print Friendly