Als het aan de Nederlandse consument ligt, ziet het er somber uit voor hypotheekverstrekkers die geen mogelijkheden bieden om een hypotheek volledig online af te kunnen sluiten. Deze hypotheekverstrekkers zullen binnen nu en vijf jaar niet meer bestaan, aldus 28 procent van de consumenten. Ook de hypotheekprofessionals zien het belang van deze online dienstverlening in. Maar liefst 46 procent verwacht namelijk dat volledig online samenwerken met klanten binnen nu en vijf jaar mogelijk is binnen de organisatie. Dit blijkt uit onderzoek van Hyarchis, specialist in content- en online samenwerkingsoplossingen, onder ruim 1.100 consumenten en ruim 500 professionals uit bankensector, verzekerings-, pensioen- en hypotheekbranche. De gegevens zijn gebundeld in het rapport ‘Missie online samenwerken’.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat slechts 2 procent van de hypotheekprofessionals nu al volledig online samenwerkt.11 procent verwacht dat binnen een jaar volledig online samenwerken is geïmplementeerd. Een grotere groep gaat pas op een langere termijn aan de slag: 19 procent neemt aan dat dit realiteit is tussen vijf en tien jaar. 22 procent van de professionals uit de hypotheekmarkt denkt nooit volledig online te kunnen samenwerken.

Serge Leclercq, commercieel directeur bij Hyarchis: “De hypotheekmarkt bevindt zich in een stroomversnelling. Mede door de lage hypotheekrente worden er meer huizen verkocht dan ooit. Met andere woorden, de hypotheekverstrekker heeft het druk. Volledig online samenwerken is dé manier om de druk van de ketel te halen. Op die manier worden bijvoorbeeld al veel fysieke contactmomenten geëlimineerd. Als de huidige iPad-generatie straks hypotheken gaat afsluiten, zal een volledig online afsluitbare hypotheek een vanzelfsprekendheid zijn. De consument heeft hoge verwachtingen en stelt steeds hogere eisen. De huidige gevestigde orde moet dus snel schakelen om bij te blijven.”

Rate this post

Print Friendly