Hoewel de transformatie van de papieren naar de digitale wereld binnen bedrijven al lange tijd afspeelt, zijn organisaties er nog altijd niet klaar voor. Dit blijkt uit onderzoek van Xerox onder 600 IT-beslissers in Noord-Amerikaanse en West-Europese organisaties. De resultaten hiervan zijn verwerkt in het onderzoeksrapport ‘Digitalisation at Work’. De IT-beslisser is van mening dat slechts 9 procent van de belangrijkste operationele bedrijfsprocessen de komende twee jaar nog op papier gebaseerd zal zijn. Meer dan de helft (55%) van de respondenten geeft echter toe dat deze processen nu nog grotendeels of zelfs geheel op papier gebaseerd zijn. Bovendien communiceert 29 procent met hun klanten nog steeds op papier en niet via e-mail of sociale media.

De respondenten zeggen zich zorgen te maken over de beveiliging (42%) en kosten (42%) van hun huidige papieren processen. 41 procent is van mening dat de overstap naar digitale workflows organisatorische kosten bespaart. Inmiddels heeft 87 procent alle vaardigheden in huis om een dergelijke overstap te maken.

Herman Levert, Algemeen Directeur Xerox Nederland: “Organisaties voorzien een digitale toekomst, lean en agile, maar de huidige bedrijfsprocessen zijn nog altijd gebaseerd op papier. De discrepantie tussen de visie van een organisatie en de stappen die nodig zijn om een succesvolle digitale transformatie te realiseren, houdt de werkelijke transitie tegen.”

Automatisering is top of mind
Als er wordt gekeken naar het automatiseren van processen, dan zegt bijna drie kwart te weten welke gebieden als eerst aan de beurt zijn. Ze noemen boekhouding (38%), declaraties (37%), facturatie (36%) en klantenservice (35%) als meest waarschijnlijke functies om volledig te automatiseren.

Het rapport haalt een aantal basisprincipes aan, die veel organisaties nog moeten omarmen om automatisering en digitale workflows werkelijkheid te laten worden. Volgens het onderzoek:

  • Heeft 40 procent nog geen geïmplementeerde oplossingen voor het Nieuwe Werken door het personeel;
  • Maakt 47 procent nog geen gebruik van clouddiensten of deze zijn nog niet geoptimaliseerd;
  • Werkt 45 procent niet of niet optimaal met voorspellende analyses door middel van big data.

Vaak leidt het digitaliseren van papieren processen, voordat ze geautomatiseerd worden, al tot betere resultaten. Het analyseren van het printgedrag van werknemers geeft inzicht in verborgen mogelijkheden voor digitalisering waar het papiergebruik hoog is. Uit het rapport blijkt dat 90 procent van de respondenten al goede instrumenten in huis heeft om het printgedrag te analyseren. Slechts de helft van hen (45%) gebruikt deze instrumenten echter ook daadwerkelijk om het maximale rendement te behalen.

Xerox heeft workflow automation services geïntroduceerd als onderdeel van haar Managed Print Services-oplossingen om een hogere productiviteit en digitale transformatie mogelijk te maken binnen organisaties. Xerox biedt daarnaast dienstverlening om de volledige bedrijfsvoering te automatiseren, binnen customer care centers, de zorgsector en voor financiële en boekhoudkundige processen.

Over het onderzoek
In de tweede helft van 2015 heeft Coleman Parkes Research, in opdracht van Xerox, 600 IT-beslissers en -beïnvloeders van organisaties in de Verenigde Staten, Canada en West-Europa (Benelux, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk) gevraagd naar hun strategie, uitdagingen en initiatieven in de digitale transformatie en papierintensieve processen. Alle respondenten hadden verantwoordelijkheden op het gebied van digitale technologiestrategieën, oplossingen en infrastructuur in de publieke sector, financiële en zakelijke dienstverlening.

Het volledige onderzoeksrapport van Xerox is beschikbaar via: https://www.xerox.nl/nl-nl/services/managed-print/inzichten/digitale-transformatie

Rate this post

Print Friendly