67 procent van de Nederlandse organisaties heeft geen goed proces ingeregeld om datakwaliteit te waarborgen. Dit blijkt uit het onderzoek1 ‘Big Data in Western Europe Today’ dat is uitgevoerd door Forrester Consulting in opdracht van Xerox, onder 330 top-level leidinggevenden in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Dit staat tegenover een gemiddelde van 55 procent. Nederland loopt hiermee achter op zowel Frankrijk, Duitsland als het Verenigd Koninkrijk. Belgische organisaties staan voor dezelfde uitdaging als Nederland. Het onderzoek werd in januari 2015 voltooid.

Om deze processen in te regelen is een derde van de organisaties van plan om meer kennis in huis te halen door het inzetten van data engineers. 30 procent van de organisaties geeft aan op zoek te gaan naar data governance developers en data scientists. De laatste groep van 30 procent besteedt dit liever uit aan een leverancier. 59 procent hiervan geeft aan liever een samenwerking aan te gaan met twee leveranciers, waar de één branchekennis brengt en de ander een specialist is in analytics.

De grootste uitdaging voor het goed inregelen van big data-processen is voor ruim een derde (36%) van de Nederlandse top-level leidinggevenden het gebrek aan toegang tot interne data. Technische knelpunten belemmeren hen om big data-strategieën te implementeren binnen de organisatie en daarmee hun datastroom op orde te hebben.

Jo Van Onsem, Group President International Public Sector bij Xerox: “De cijfers over de explosieve stijging van big data liegen er niet om. Steeds meer branches hebben te maken met grote hoeveelheden informatie. Neem bijvoorbeeld de transportbranche. Huidige connected cars, maar ook parkeer- en OV-tickets leveren een enorme hoeveelheid vervoersgegevens op die transportorganisaties kunnen inzetten om hun dienstverlening te verbeteren. Dit kan echter alleen als zij in staat zijn de datakwaliteit te waarborgen. Door gebruik te maken van oplossingen als CitySight® of Mobility Analytics Platform krijgen vervoersbedrijven hun data inzichtelijk en onder controle. Deze informatie maakt een organisatie machtig. Door te beschikken over deze gegevens zijn zij namelijk in staat om beter op de markt in te spelen en toekomstige situaties te voorspellen. Men kan beslissingen nemen op basis van feitelijke gegevens en doordat bedrijven duidelijk in kaart hebben wat consumenten wensen, kunnen zij doelgerichter werken en hun service continu bijschaven.”

Het rapport van Xerox kan hier worden gedownload: http://www.xerox.nl/services/campaigns/xerox-forrester-report-2015/nlnl.html&CMP=EMC-XEROX-BIG-DATA-DOWNLOAD-REPORT-2015-NL

Rate this post

Print Friendly