Het wereldwijde ecommerce channel groeide 147% volgens Icecat. DELL ontwikkelt zich snel als kanaalmerk, terwijl de effecten van de splitsing van HP zichtbaar worden. Categorieën die pieken zijn geavanceerdere digitale camera’s, 3D, beauty & health en Doe Het Zelf. De regio’s waar een versnelling van de groei van ecommerce plaatsvinden zijn in Azië en Oost-Europa.

Wereldwijde e-channel groeide 147%
Het ecommerce channel groeide wereldwijd opnieuw erg snel in het 2e kwartaal 2015: met 147% gemeten naar datasheet-downloads, met 27% gemeten naar geconnecteerde ecommercesites. In het 2e kwartaal 2015 faciliteerde Icecat 1,8 miljard productdatasheet-downloads voor producten van 11 duizend verschillende merken en vanuit 234 landen.
Een datasheet bevat productspecificatie zoals gestandaardiseerd door Icecat, en rich media als toegestaan door het betreffende merk. Het aantal gemeten merken steeg met 25% naar ruim 11 duizend en het aantal ondersteunde categorieën nam toe met 24% tot ruim tweeduizend.

2e kwartaal 2015 || Groei/jaar
Downloads 1,8 miljard || 147%
Merken 11 duizend || 25%
Categorieën 2,3 duizend || 24%
Channel partners 49 duizend || 27%
Platforms Supported 4,6 duizend || 32%
Landen 234 landen || 47%

DELL doet het goed in het e-channel en HP splitst
DELL heeft de meeste progressie gemaakt in het e-channel met een groei in datasheet downloads van meer dan 600% in het 2e kwartaal 2015, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De reden is dat DELL haar activiteiten in het indirecte kanaal opschaalt in de meeste westerse markten. Het is een dramatische omslag van het directe verkoopmodel naar een indirect verkoopmodel. DELL passeerde al typische kanaalmerken als Toshiba, Asus en Acer. Het is waarschijnlijk dat DELL haar opmars voortzet en ook een uitdager wordt van Lenovo’s marktpositie in de tweede helft van dit jaar.

De andere majeure verandering in de top 10 merken is de aangekondigde splitsing van HP en Hewlett Packard Enterprise. Deze merken worden door Icecat al gemeten alsof zij volledig gesplitst zijn op product- en categorieniveau. Het nieuwe merk Hewlett Packard Enterprise is dan een top 3 merk, en het bestaande merk HP blijft de nummer één in het online kanaal, hoewel de voorsprong op nummer twee, nu Philips, duidelijk geslonken is. Het gaat spannender worden in de top in de komende periodes.

ecommerce top10brands

De snelstgroeiende merken in het ecommercekanaal in het 2e kwartaal 2015 –gemeten in datasheetdownloads- zijn kabeltjesleverancier Valueline, huishoud-en-technologiemerk König, en screen protector-merk atFoliX.

ecommerce top10fastgrowthbrands

Geavanceerdere digitale camera’s, 3D, beauty & health en DIY pieken
In het 2e kwartaal 2015 zijn de semiprofessionele digital camera’s verder in opkomst in de top 10 categorieën. Waarschijnlijk ter voorbereiding van de zomervakantie.

ecommercetop10categories

Tussen de snelstgroeiende categorieën van het 2e kwartaal 2015: posters, nail top coats, 3D-printermaterialen, kleuter-drinkproducten, en boortjes. Een mix van beauty & health, nieuwe technologie (3D) en Doe Het Zelf. De andere snelgroeiende categorieën zijn al langer gemeengoed online.

ecommercefastgrowq2

E-channels in Azië en Oost-Europa rukken op
China, India en Australië ontwikkelen hun e-channel razendsnel op jaarbasis als we kijken naar het aantal actieve ecommerceplatformen in het 2e kwartaal 2015. In de top 10 laten ook Oost-Europese markten snelle groei zijn.

ecommerce fast growth landen

De downloadpopulariteit van een merk of categorie wordt beïnvloed door:
• Populariteit individuele producten.
• Beschikbaarheid individuele producten via distributeurs en online kanaalpartners.
• Niveau van standaardisatie van productdata voor zoekmachines en vergelijkers.
• Online campagnes.
• Compatibiliteit, cross-sell- en up-sell-relaties.
• Beschikbaarheid van productdata

Voor meer info zie: http://icecat.biz/nl/menu/contacts/index.htm

Rate this post

Print Friendly