Financiële dienstverleners erkennen meer dan organisaties in andere sectoren het belang van digitale volwassenheid in relatie tot het financiële succes van hun bedrijf. Dit inzicht komt voort uit onderzoek dat is uitgevoerd door Coleman Parkes, in opdracht van Ricoh. Het onderzoek belicht hoe kleine en grote bedrijven werken aan de realisatie van een volledig gedigitaliseerde manier van werken in de toekomst. De financiële dienstverlening ziet het bereiken van digitale volwassenheid duidelijk als moneymaker, waarbij 73% denkt dat digitalisering een positief effect heeft op de organische bedrijfsgroei. Daarnaast zegt 69% dat dit de organisatie aantrekkelijker maakt voor investeerders of potentiële kopers, wat suggereert dat digitale volwassenheid een doorslaggevende factor kan zijn in overnames en fusies.

Kleinere bedrijven in de financiële dienstverlening kennen de grootste waarde toe aan digitalisering. Het onderzoek laat zien dat zij de voordelen van het bereiken van digitale volwassenheid begrijpen:

•    79% zegt dat hun vermogen om processen snel te optimaliseren hen een duidelijk voordeel geeft bij digitalisering
•    70% gelooft dat zij beter in staat zijn om nieuwe technologieën te begrijpen, implementeren en ervan te profiteren dan grotere concurrenten
•    63% verwacht sneller digitaal volwassen te zijn dan grote bedrijven

De kleine financiële dienstverleners hebben dit vertrouwen waarschijnlijk te danken aan hun wendbaarheid en vermogen om nieuwe werkmethoden sneller toe te passen dan grotere organisaties. De meerderheid (67%) zegt echter dat ze externe hulp nodig hebben om volledige digitale volwassenheid te bereiken.

Met uitzondering van organisaties in retail, moest de financiële dienstverlening het snelst overstappen op digitaal werken om aan de vraag van klanten naar snelle toegang tot transacties via het internet en hun mobiel te kunnen voldoen. De noodzaak om digitaal volwassen te worden is nog urgenter geworden voor de sector nu de digitaal onderlegde generatie Y (personen geboren tussen 1980 en 2000) de komende twintig jaar de belangrijkste afnemers van financiële diensten worden.

Wijzigingen in wet- en regelgeving en nieuwe aanbieders in de wereld van financiële dienstverlening zorgen voor druk op de traditionele financiële organisaties om de manier waarop ze zaken doen te veranderen. De meerderheid van de financiële dienstverleners is de afgelopen tijd dan ook versneld gestart met het digitaliseren van informatiestromen en andere aspecten van hun bedrijf, zoals hun klantenservice. Toch geloven nog steeds te veel bedrijven dat er nog voldoende tijd is om hun digitale achterstand in te halen. Dat zou nog wel eens kunnen tegenvallen. De grote vraag is: zullen bedrijven die digitaal niet volledig omarmen het overleven?

Rate this post

Print Friendly