CEPI, de federatie van de Europese Papierindustrie is, in navolging van een campagne in de UK, een Europese campagne gestart om onder de aandacht te brengen dat niet alle burgers toegang hebben tot internet en het recht zouden moeten hebben om zelf te bepalen hoe zij hun communicatie, zoals belastingpapieren, facturen, declaratie-overzichten, vergunningen en pensioenoverzichten graag willen ontvangen.

De campagne is duidelijk niet gericht tegen digitale klantcommunicatie maar vóór hybride klantcommunicatie en het recht van een klant of burger om zelf een voorkeurskanaal aan te geven, zonder direct te worden afgestraft door extra kosten of dat overheden en bedrijven de automatische voorkeur op digitaal zetten.

Wat betekent dit voor uw organisatie?

Enerzijds zijn organisaties volop bezig met interne Operation Excellence om kosten te reduceren en anderzijds met het transformeren naar een klantgerichte organisatie. Hoewel digitale klantcommunicatie tegen lagere kosten kan worden gerealiseerd en bovendien extra functionaliteiten biedt , is het niet bepaald klantgericht, tenminste als de klant graag de informatie op papier ontvangt. Veel organisaties zitten hierdoor in een catch2020, welke gedreven wordt door de druk van digitalisering. Maar hoort klantvoorkeur voor de communicatie niet een onderdeel te zijn van het klantprofiel in het CRM systeem?

Wat kan u doen?

Binnen het domein van Customer Communications Management zijn er CCM platformen, zoals GMC Inspire, Aia ITP, Inventive Designer, beschikbaar welke hybride klantcommunicatie kunnen verzorgen. Daarnaast zijn er service providers, zoals Postnl BDS, Mailstreet en Pondres die hybride documentlogistiek het als service aanbieden en is The Message Company een gerenommeerd adviesbureau die opdrachtgevers begeleidt bij de strategie en inrichting van multichannel klantcommunicatie. Er zijn dus mogelijkheden om kostenreductie en klantgerichtheid hand in hand te laten gaan.

 

Hieronder het Engelse persbericht.

Wat vind jij? Geef je mening in het commentaar hieronder.

Paper or Digital? The citizen’s right to choose – Launch of the European Keep Me Posted campaign website

 

Brussels 2 December 2014. Keep Me Posted EU is a campaign promoting the citizen’s right to choose how they receive important information – paper, digital or both, without being penalised. This information includes tax forms, election documents as well as bills and statements from service providers. It is not an anti-digital campaign but a pro-citizen-choice campaign promoting the inclusion of vulnerable consumers at European level.

Central to the campaign is the Keep Me Posted EU Pledge, which European organisations and Members of the European Parliament (MEPs) are called upon to adopt.1 The launch of this campaign could not be timelier as research shows that in 2013 a remarkable 21% of European households still had no internet access.

Since its creation in July of this year, the campaign has rapidly gathered momentum. It has secured the support of consumer groups and organisations representing citizens that may be disadvantaged by a lack of choice or simply do not agree with the fact that choice has been taken away from them.

The growing list of supporters includes European consumer organisations, European associations representing older citizens and the disabled as well as unions. The print value chain is represented by FEPE, PostEurop, CEPI, EuPIA and Intergraf.

Béatrice Klose, Secretary General of Intergraf is very encouraged by the progress made in such a short time: “The fact that we have gained so many enthusiastic partners since start-up shows that there is a genuine need and desire for this type of initiative. We are confident that more partners will join us as the campaign’s message spreads.”

Today marks the launch of the campaign’s website www.keepmepostedeu.org. It is regularly updated with news on developments in European countries regarding the trend to push citizens towards entirely paperless communication and efforts to support citizen choice. Users can subscribe to our newsletter to keep informed on the campaign’s progress, research concerning consumers’ preferences and developments across Europe. Supporters of the initiative are encouraged to get involved in a variety of ways including petitioning MEPs and service providers and sharing personal experiences.

The EU campaign is inspired by a similar initiative in the UK. Drawing on his experience from the Keep Me Posted UK campaign, David Gold, Head of Public Affairs at Royal Mail explains further how the campaign can even benefit the organisations that are being targeted: “Service providers are now starting to see the merit of being associated with this type of campaign. With 81% of adults wanting to choose how they receive information, giving consumers a choice in how they are communicated with, rather than pushing customers online by default, is not only the right thing to do, but better for their business.”

In 2015 the campaign will be launched publicly with an event at the European Parliament encouraging its members to sign the pledge.

 

Rate this post

Print Friendly