‘s-Hertogenbosch, 22 september 2014 Het grootste deel (71%) van de senior managers heeft er vertrouwen in dat hun organisatie binnen slechts vijf jaar digitaal volwassen is. Dat blijkt uit het meest recente onderzoek van Coleman Parkes, uitgevoerd in opdracht van Ricoh onder business leaders in Europa en het Midden-Oosten. De bevindingen tonen aan dat digitale volwassenheid, waarbij geavanceerde tools worden gebruikt om de organisatie aan te sturen én organisaties technologie en digitale processen omarmen, nu een prioriteit is voor 77% van de bedrijven.   

De inzichten benadrukken een wijdverspreid optimisme dat in scherp contrast staat met de houding van nog maar een jaar geleden ten opzichte van digitale transformatie. Toen toonde onderzoek aan dat 63% van de managers vond dat hun organisatie nog lang niet klaar was voor digitale transformatie[2]. Deze grote verandering in perceptie kan komen door de snelle groei van technologische mogelijkheden, in combinatie met het toenemende besef dat technologie en op technologie gebaseerde processen kunnen resulteren in commerciële voordelen.

Hoewel de kosten als grootste obstakel worden gezien voor het digitaal volwassen worden (volgens 68% van de ondervraagden), erkennen besluitvormers ook de financiële voordelen. Bijna driekwart (73%) gelooft dat digitale volwassenheid direct leidt tot een toename in de winst en 62% geeft aan dat het de aantrekkingskracht op potentiële investeerders vergroot.

Toch geeft het onderzoek ook een zorgwekkende trend weer, ondanks het geloof in de positieve gevolgen van digitale volwassenheid, met veelgehoorde argumenten als snellere bedrijfsprocessen (80%), een sterker concurrentievoordeel (70%) en snellere besluitvorming (69%). Er lijkt een mate van overmoed te bestaan onder senior managers over het vermogen om digitaal volwassen te worden. De helft (50%) van de ondervraagden geeft de volgende obstakels aan voor het bereiken van digitale volwassenheid:

  • Het veranderen van de huidige manier waarop de organisatie werkt om bij te blijven met nieuwe technologie
  • Het in lijn brengen van technologie, processen en werkwijzen
  • Het onvermogen om het doel ‘digitale volwassenheid’ alleen, zonder hulp van een externe partner, te bereiken

Mark Boelhouwer, CEO bij Ricoh Nederland, stelt: “Binnen een jaar is digitale volwassenheid een bron van optimisme voor ondernemingen geworden. Met de snelheid van technologische veranderingen en de ongekende sterkte van de daaraan gekoppelde verwachtingen, wordt digitale volwassenheid voor organisaties ‘de nieuwe norm’. Dat gaat niet vanzelf. Men zal de genoemde obstakels moeten aanpakken én change management moeten toepassen om deze nieuwe norm te bereiken en de vele voordelen van digitale volwassenheid te benutten.”

“Het regelmatig herzien van processen, het verbeteren van werkwijzen en het integreren van nieuwe technologieën staan centraal bij het realiseren van deze doelstelling. Voor veel bedrijven kan digitale volwassenheid op korte termijn al een essentieel strategisch voordeel opleveren en een belangrijke factor zijn voor het vergroten van de aantrekkingskracht van de organisatie, de reputatie en de winst op de lange termijn”, besluit Boelhouwer.

Rate this post

Print Friendly