Een gezonde cashflow is voor alle bedrijven van levensbelang en maatschappelijk verantwoord ondernemen zou moeten betekenen dat als je als bedrijf een product of dienst koopt deze op tijd betaald, zodat de leverancier zijn kosten gedekt ziet en kan investeren in zijn bedrijf, zodat het bedrijf een bijdrage levert aan de economische ontwikkeling.

Uit onderzoek van MasterCard en Basware blijkt echter dat 75% van de bedrijven het normaal vinden om bewust openstaande rekeningen te laat te voldoen. De managers van bedrijven lijken zich onvoldoende bewust dat hun beleid en betalingsgedrag maatschappelijk onverantwoord is en leidt tot blokkering van de economische groei.

—-

Amsterdam, 3 september 2014 – Meer dan de helft (57%) van internationale organisaties in het nieuwe wereldwijde onderzoek dat in opdracht van Basware en MasterCard is uitgevoerd, geeft toe bewust rekeningen aan hun leveranciers vertraagd te hebben voldaan in de afgelopen twaalf maanden. Deze bevindingen onderstrepen de late betalingscultuur die drie van de vier bedrijven ‘normaal’ vinden maar de zakelijke prestaties vertragen en met name het MKB kan raken. Om deze gewoonte te doorbreken, introduceren Basware en MasterCard samen Basware Pay een nieuwe oplossing die betalingsprocessen van leveranciers en afnemers met elkaar verbindt, waarmee je de cashflow kunt beheren en waarmee vervroegde betalingen kunnen plaatsvinden.

“Wanneer 75% van het zakenleven meer dan vijftig leveranciers heeft en tweederde meer dan 100 rekeningen per maand ontvangt en verstuurt, zal de ‘cultuur’ van te late betalingen niet alleen de individuele bedrijven raken maar ook de gehele economie”, zegt Esa Tihilä, CEO van Basware. “Dat bedrijven hun geld wat langer vasthouden in economisch uitdagende tijden is begrijpelijk, maar dit geeft ook meteen de inefficiëntie van bepaalde processen aan. Bedrijven dienen verantwoordelijkheid te nemen naar zichzelf én hun supply chain om continu in beweging te zijn.”

Voortbordurend op hun bestaande samenwerking hebben Basware en MasterCard hun expertises gecombineerd en zodoende Basware Pay gelanceerd. Het is de nieuwe innovatieve oplossing die is ontwikkeld om zo problemen aan te pakken die zakelijke ontwikkelingen in de weg staan. De oplossing verbindt de betalingsprocessen van afnemers en leveranciers via Basware Commerce Network. De facturen van de leveranciers worden via het Basware Commerce Network verzonden en goedgekeurd door de afnemer. Eenmaal goedgekeurd zijn ze beschikbaar voor betaling via een virtueel MasterCard-rekeningnummer. De leverancier ontvangt een tijdige betaling en de betaler krijgt ruimte om de betalingstermijn te verlengen. Beide partijen hebben zo voordeel van afhandelingsdata en hebben inzicht in het volledige proces alsmede de betalingen.

“Meer dan ooit leunt het wereldwijde zakenleven op een complex netwerk van partners en leveranciers. Flexibiliteit in een turbulente omgeving is daarbij belangrijk”, zegt Hany Fam, President MasterCard Enterprise Partnerships. “Het integreren van factuur- en betalingsprocessen kan de wrijving uit het systeem halen en de wereldwijde economie een boost geven. De combinatie van het wereldwijde netwerk van MasterCard met het purchase-to-pay-platform van Basware heeft de potentie in zich verandering in gang te zetten.”

Meer dan 1.000 strategische beslissers uit Australië, Europa en de Verenigde Staten hebben aan het onderzoek ‘Creating Payment Energy’ deelgenomen. Een aantal bevindingen:

– Terwijl het overgrote deel (88 procent) van de ondervraagden aangeeft dat afnemers hun rekeningen op tijd dienen te betalen, geeft iets meer dan helft (57 procent) aan bewust rekeningen vertraagd te hebben voldaan in de afgelopen twaalf maanden;

– Drie kwart van de beslissers (74 procent) denkt dat verlate betalingen er simpelweg bijhoren en altijd zullen blijven, ondanks het feit dat 90 procent erkent dat verlate betalingen grote gevolgen kunnen hebben voor het zakenleven (waaronder het betalen van salarissen of het maken van investeringen);

– Tweederde (67 procent) geeft aan dat zij betalingstermijnen als middel hebben gebruikt om de cashflow te beheren;

– Slechts en op de vier bedrijven heeft zwaar geautomatiseerde processen om betalingen efficiënt te regelen.

Rate this post

Print Friendly