AMSTERDAM – 1 juli 2014 –  Een serieus aantal vertegenwoordigers vanuit de markt voor financiële dienstverlening toonde zich sterk geïnteresseerd in het seminar ‘Van contact tot contract’ van Davinci, specialist in procesoptimalisering in de financiële sector, en ABBYY, specialist in herkenningstechnologie. Zo’n 40 deelnemers hadden zich aangemeld om te luisteren naar de ervaringen van onder meer Skydoo en De Lage Landen/Freo. Beide organisaties maken al enige tijd met succes gebruik van de kennis en expertise van Davinci (Document Text Analyzer) en ABBYY (Optical Character Recognition technologie) en hebben daarmee efficiencyverbeteringen gerealiseerd die oplopen tot wel 60%. In een markt die sterk onder druk staat, is het interessant om te horen hoe beide partijen sneller en efficiënter zijn gaan werken.

Vertegenwoordigers van grote financiële dienstverleners (waaronder banken en verzekeraars) en aanverwante organisaties (onder meer Kadaster, Experian, HDN) waren om die reden naar Theater & Congres Orpheus in Apeldoorn gekomen. Nadat eerst een aantal sessies was gehouden over de achtergronden en valkuilen in taaltechnologie en het belang van intensieve samenwerking met gespecialiseerde universiteiten, kwamen de klantcases aan bod.

Skydoo

Michel van Loef, Skydoo, lichtte toe hoe de inzet van herkenningstechnologie, geïntegreerd met business rules tot aanzienlijke besparingen in (menselijke) handelingen leidt en daarmee doorlooptijden van hypotheekaanvragen verkort van dagen/weken naar uren. ‘In een markt waar de consument via zijn tussenpersoon snel wil weten of een hypotheek haalbaar is, is een dergelijke efficiency cruciaal. Bijkomend voordeel is dat een efficiënt proces automatisch lagere kosten betekent.’

Freo

Dat was ook de insteek voor Freo, onderdeel van De Lage Landen International. Guido Kersten, manager risk portfolio management: ‘Het doel is om ervoor te zorgen dat onze cliënt op een eenvoudige en overzichtelijke manier geld kan lenen, maar daarbij ook zo snel mogelijk weer van zijn lening afkomt. Want lenen zien wij als een tijdelijke oplossing. Van groot belang is daarbij dat de beslissing of iemand een lening krijgt verantwoord gebeurt. Door gebruik te maken van DTA van Davinci, met daarin onder de motorkap onder meer de herkenningstechnologie van ABBYY, kunnen we alle informatie snel analyseren. De beoordeling op basis van onze eigen business rules hebben we vervolgens daarmee gekoppeld, waardoor het proces nagenoeg volledig is geautomatiseerd. Alleen de daadwerkelijke beslissing om de lening te verstrekken, gebeurt nog door de experts binnen Freo. Het scheelt ons heel veel tijd en geld en de kans op fouten is bovendien sterk verminderd door het uitschakelen van de menselijke handelingen. Dan heb ik het nog niet over de mogelijkheden op fraudedetectie die deze technologie biedt. Zo hebben we zowel alle voordelen voor de klant en voor ons. Snel én nauwkeurig, met flexibiliteit voor de klant én controle voor ons, met hoge service én tegen lage kosten.’

Van Loef (Skydoo) beaamt dat volmondig: ‘Dergelijke bedrijfskritische processen mogen niet fout- of fraudegevoelig zijn, maar moeten wel soepel, snel en nauwkeurig verlopen. Procesoptimalisatie en –automatisering draagt in hoge mate aan die doelstelling bij. Het proces verloopt bovendien altijd consistent.’

Davinci en ABBYY

De samenwerking tussen Davinci en ABBYY heeft op deze manier al tot aansprekende successen geleid in de markt. Successen die bovendien de aandacht hebben getrokken van andere grote spelers in het veld, getuige de belangstelling voor het seminar. ‘De toepassingen bij het Skydoo-platform en Freo getuigen van een innovatieve manier van denken en samenwerken’, aldus gastheer Rob Kuijper bij het afsluiten van de middag. ‘Op die manier is het mogelijk nieuwe business opportunities met voortvarendheid aan te pakken. Zowel voor onze klanten als voor Davinci en ABBYY zelf.’

Rate this post

Print Friendly