‘s-Hertogenbosch, 18 maart 2014 – Ricoh blijft voor het tweede achtereenvolgende jaar marktleider als het gaat om losblad digitale kleurenproductiesystemen in West-Europa, zo blijkt uit cijfers van InfoSource over het aantal geplaatste systemen in 2013. Het marktaandeel van 36,2% is gerealiseerd doordat grafimediabedrijven en centrale repro’s voor hun hoogvolume printoplossingen kiezen voor de modellen van de Ricoh Pro™ C901- en Pro™ C751-serie. Ook de populariteit van de Ricoh Pro™ C5100S-serie heeft bijgedragen aan dit hogere marktaandeel. Deze serie biedt compacte productieprinters die een aantrekkelijke prijs combineren met een hoge afdrukkwaliteit op een grote diversiteit aan papiersoorten.

Daarnaast verkiezen grafimediabedrijven en centrale repro’s de producten van Ricoh in het aanbod van zwart-wit systemen boven die van andere leveranciers. Hierdoor heeft Ricoh in 2013 ook de eerste plaats veroverd als het gaat om losblad zwart-wit productiesystemen in West-Europa, met een aandeel van 24,0% (InfoSource).

Sander Sondaal, Commercial Manager Production Printing van Ricoh Nederland, zegt hierover het volgende: “De ontwikkeling van onze technologie en diensten is gericht op het ondersteunen van grafimediabedrijven en centrale repro’s, zodat deze hun print- en andere activiteiten kunnen uitbreiden en tegelijkertijd de efficiency en winstgevendheid verhogen. Het verheugt ons dat we niet alleen in heel West-Europa, maar ook in Nederland, de eerste plaats innemen. In Nederland zijn we marktleider met 40,1% van de installaties van losblad kleurenproductiesystemen en 29,4% van de installaties van losblad zwart-wit productiesystemen in 2013.”

“De laatste drie jaar heeft de markt van production printing in Europa veel veranderingen gekend, en het tempo van veranderingen zal niet lager worden”, aldus Sondaal. “We zien dat het vertrouwen terugkeert bij grafimediabedrijven nu hun klanten weer beginnen te investeren in marketing en communicatie. Dit betekent niet dat we stil kunnen gaan zitten. Voortdurende verandering is essentieel. Succesvolle grafimediabedrijven weten zich aan te passen aan en in te spelen op de snel veranderende behoeften van klanten. Zo is het verbinden van print en online tegenwoordig een essentieel element voor marketingcampagnes, bijvoorbeeld middels Clickable Paper. Het gebruikmaken van de mogelijkheden van Big Data, het verzenden van zeer gerichte direct mailings als onderdeel van crossmediacampagnes en de productie van boeken in kleine oplagen, zijn ook kenmerken van het huidige veranderende landschap. En duurzaamheid staat ook weer steeds hoger op de agenda van klanten.”

 

Rate this post

Print Friendly