Als bedrijven en organisaties bezig gaan met het verduurzamen van hun bedrijfsvoering is Go Paperless vaak een van de eerste actiepunten op de agenda. Maar, is Go Paperless wel echt een goede stap in de groene richting?

Als je aan papier denkt zie je misschien al beelden voor je van leeg gekapte bossen. Het omgekeerde is echter waar omdat de papierproducenten zorgen voor gecontroleerde bosbouw. Het groeien van de nieuwe bossen leidt juist tot een positieve bijdrage aan de CO2.

In lang bevlogen tijden, toen het internet nog in de kinderschoenen stond ging alle correspondentie op papier en met de post. Ook brochures en direct mail ontvingen we per post. Het waren mooie tijden voor postnl die toen nog ptt heette en alleenheerser was.

Met de opkomst van het internet en mobiele telefoons zijn er een groot aantal digitale communicatiekanalen bijgekomen, die zeer zeker een groot aantal voordelen bieden in aspecten als bezorgsnelheid, personificatie, interactiviteit, meetbaarheid en lagere kosten per eenheid. Er zijn ook organisaties die schermen met de stelling dat Paperless groen zou zijn. Dit is vaak echter niet onderbouwd met feiten en kan daarom niet als argument voor een bijdrage aan duurzame communicatie worden gebruikt.

Geprinte marketing materialen hebben, geheel onterecht, het imago gekregen van niet groen en niet duurzaam. Geprinte media wordt nog steeds door veel consumenten hoog gewaardeerd en blijkt effectief in de marketingcommuncatie door de hoge beeldkwaliteit en lage vluchtigheid. Geprinte media is duurzaam, herbruikbaar en heeft een lage CO2 emissie.

Papier laat bomen groeien. De papierproductie is verantwoordelijk voor 50% van de bosbouw in de VS. De bosboer heeft er zelfs belang bij om zoveel mogelijk bomen te laten groeien, ook op plekken waar vroeger geen bomen groeiden. Het planten van bomen reduceert de waterstroom van heuvels, verbetert de waterkwaliteit en verlaagt de CO2. Geprinte marketing is eco vriendelijker dan het eten van een whopper.

Papier kan worden hergebruikt en 90% van het oud papier komt door inzameling in de kringloop. Hiermee is Nederland koploper in Europa en wordt ruim 70% van print en drukwerk geproduceerd op gerecycled papier welke duurzamer is dan nieuw papier. Dit laatse komt door het lagere energieverbuik tijdens de productie. Nadeel is natuurlijk dat er geen nieuwe boom wordt geplant.

De inkt welke wordt gebruikt bij offset drukwerk is over het algemeen niet giftig en kan gemakkelijk worden verwijderd bij het ontinkten tijdens het recyclingsproces. Toners welke worden gebuikt bij laser printers zijn niet giftig en kunnen ook gemakkelijk worden verwijderd. Het weggooien van bedrukt papier zal dan ook geen ongewenste chemicaliën in de natuur brengen en op zal natuurlijke wijze vergaan en is zelfs als compost te gebruiken, iets wat voor afgedankte electronica juist leidt tot grote milieu problemen.

Sommige vloeibare inkten, waaronder HP Indigo en prints gemaakt door inkjet printers staan bekend om de problematiek van het deink proces. Vanuit duurzaamheid is dit een aandachtspunt omdat er een trend is van traditioneel offset richting digitaal print op persen met vloeibare toner of inkjet.

Going Paperless met marketing materialen betekent dat er een elektronisch apparaat nodig is. Elektronische apparaten hebben zelf een behoorlijk negatieve CO2 en gebruiken niet herbruikbare grondstoffen. Iedere verschijning verbruikt energie, voor de opslag en verzending van de data en het tonen op het scherm. Dus iedere online advertentie blijft energie verbruiken gedurende zijn gehele levenscyclus. Dit in tegenstelling tot papier welke alleen energie verbruikt bij de productie en transport. De CO2 belasting van de bezorging wordt door Postnl en Sandd overigens gecompenseerd, ook steeds meer leveranciers van printers compenseren, dus die tellen al niet meer geheel mee.

  • Uit een Australisch onderzoek bleek dat het lezen van een 17 pagina PDF op een beeldscherm meer energie kost dan het te dubbelzijdig te printen en te recyclen.
  • Uit een Go Paperless project van AgentschapNL bleek dat werken met een tablet CO2 gunstiger was als er per jaar 10.000 vellen papier minder geprint zouden worden. Een medewerker print echter gemiddeld tussen 5.000 en 8.000 vellen per jaar…
  • Een mooi ontwerp en afdruk kan een eeuwig leven hebben zonder dat er verder energie wordt verbruikt. Kent u een digitaal beeld welke al 5 jaar onafgebroken en CO2 vrij wordt getoond?

Als marketeer is het verstandig om papier bewust op te nemen in de marketingcommunicatie, het is namelijk een voorbeeld van duurzame communicatie. U dient te natuurlijk wel zorg te dragen dat de waste geminimaliseerd wordt, weggooien van ongebruikt materiaal is niet duurzaam, maar dat geldt ook voor alle emails en online advertenties welke nooit worden gelezen. Dubbelzijdig afdrukken is ook duurzaam omdat er minder grondstof wordt gebruikt.

Heeft u nog uitingen met ‘Wordt Groen Go Paperless’ dan bezigt u helaas geen duurzaam verantwoorde communicatie en zonder goede onderbouwing van de claim zelfs van greenwashing…

Naschrift: dit artikel is geen aanval op digitale communicatie. Integendeel, digitale communicatie en de digitale afhandeling van werkprocessen heeft namelijk grote voordelen. Dit een artikel is een ode aan papier, een duurzaam alternatief voor digitaal en tegen de misplaatste groene claim van digitaal ten opzichte van papier. Go Paper Go Green.


Auteur Johan Kosters ondersteunt organisaties bij het efficiënt en effectief inrichten van de inkomende en uitgaande hybride klantcommunicatie op basis van klant- en procesvoorkeur (CCM) en het optimaliseren van documentintensieve bedrijfsprocessen (ECM).

 

Rate this post

Print Friendly