’s-Hertogenbosch, 10 september 2013 – Eén op de drie documentprocessen (37%) bij financiële intermediairs is nog altijd op papier gebaseerd. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van IDC (“Optimizing Document Processes Provides Dual Benefits for Financial Services Firms: Increased Revenue and Cost Take-Out, July 2013”) dat is uitgevoerd in opdracht van Ricoh onder ruim 1.500 informatiewerkers en eigenaren van document-gerelateerde processen. Volgens de deelnemers aan het onderzoek kan de optimalisatie van klantgerichte processen, met name bij financiële dienstverleners, zorgen voor een omzetverhoging van 10,7 procent en een vermindering van de totale operationele kosten met 10,5 procent.

Hoewel financiële dienstverleners al veel gedaan hebben om het gebruik van papier in backoffice-processen terug te dringen, liggen de grootste kansen nu in het stroomlijnen van frontoffice-processen zoals marketing, klantenservice, leningen en klantenwerving. “In tegenstelling tot de backoffice-functies hebben deze processen rechtstreeks invloed op de klantervaring en daarom bieden ze een dubbel voordeel voor het bedrijf, namelijk omzetverhoging én kostenreductie”, aldus het rapport.

“Hoewel er goede redenen zijn aan te voeren om veel financiële gegevens aanvankelijk op papier vast te leggen, hebben organisaties veel te winnen bij de ontsluiting van deze informatie”, aldus Paul Aantjes, Market Development Manager bij Ricoh Nederland. “Met de juiste workflows kunnen papieren documenten al vroeg in de levenscyclus worden omgezet in productieve, digitale informatie. Er zijn volop kansen om de kosten te drukken, de omzet te verhogen en de klant te boeien.”

Door workflows te digitaliseren hebben medewerkers van bankfilialen meer tijd over die ze kunnen gebruiken voor het leveren van diensten met meerwaarde aan klanten, het opbouwen van meer zinvolle relaties en het cross- en upsellen van meer producten. Aantjes: “Dat is slechts één van de redenen waarom financiële dienstverleners momenteel aanzienlijk hogere bedragen budgetteren voor het verbeteren van klantgerichte bedrijfsprocessen dan in andere branches.” Volgens het onderzoek budgetteren financiële dienstverleners de volgende bedragen:

• $ 2,5 miljoen per project om de processen voor marketing en communicatie met de klant te verbeteren, vergeleken met $ 1,4 miljoen in andere sectoren;

• $ 1,7 miljoen per project om het afsluiten van leningen te verbeteren, vergeleken met $ 1,1 miljoen in andere sectoren;

• $ 1,3 miljoen per project voor klantenwerving, vergeleken met $ 819.000 in andere sectoren;

• $ 2,1 miljoen per project voor de klantenservice, vergeleken met $ 1 miljoen per project in andere sectoren.

“Hieruit blijkt dat innovatieve financiële organisaties nu strategische stappen zetten om het vastleggen, transformeren en het beheren van informatie te verbeteren”, aldus Paul Aantjes. “Degenen die hierin slagen, begrijpen dat het niet volstaat om papier digitaal te maken zonder de onderliggende workflows aan te passen. Veel van deze beter presterende organisaties zijn klanten van Ricoh die gebruikmaken van onze oplossingen op het gebied van Managed Document Services, waarbij de focus ligt op het oplossen van bedrijfsproblemen en het leveren van de beloofde resultaten.”

 

Rate this post

Print Friendly