In maart 2013 heeft Samsung een bod gedaan op de printer divisie van Sharp. Sharp heeft dit bod toen afgewezen. Samsung is nu in gesprek met Sharp om de producten van Sharp onder eigen Samsung merk op de markt te brengen. De combinatie van Sharp producten en Samsung verkoopkracht levert een zeer sterke speler in de Imaging Industrie.

Sharp en Samsung

Het Japanse Sharp verkeert in zwaar weer. Dit speelt zich echter voornamelijk af in de hoek van componenten en displays. Het Zuid Koreaanse Samsung heeft met een investering van 110 miljoen dollar een 3% belang genomen in Sharp op het gebied van LCD displays. Apple, grootafnemer van Samsung componenten heeft aangekondigd deze te verschuiven naar Sharp. Met deze ontwikkelingen lijkt de toekomst van Sharp voorlopig gezekerd.

De Sharp Imaging Divisie is met haar producten zeer succesvol en was in 2012 verantwoordelijk voor het grootste deel van de winst van Sharp. Met 12,5% marktaandeel in wereldwijd verkochte multifunctionals in 2012 neemt Sharp volgens Data Supply Inc. een 3e plaats in na Canon en Ricoh, opgeklommen vanuit een 5e positie.

Sterk groei Samsung Printing

De afgelopen jaren heeft Samsung stevig geïnvesteerd in de Print Divisie en inmiddels een indrukwekkende productlijn aan de onderkant van de markt geïntroduceerd met printers, all-in-ones en A4/A3 multifunctionals. In dit segment heeft Samsung een aanzienlijk marktaandeel weten te verwerven. Het ontbrak echter nog aan snellere multifunctionals  en productiesystemen voor de repro om de office productlijn te completeren. Hierdoor is het voor  Samsung  nog lastig te voldoen aan de inkoopeisen van grotere organisaties en overheden. Deze ontbrekende producten heeft Sharp wel in haar portfolio. Verder heeft Sharp een groot internationaal dealer netwerk met ervaren verkopers binnen dit segment.

Hoge toetredingsdrempel

Het op eigen kracht ontwikkelen van een full-line speler is in deze competitieve en consoliderende markt zeer moeilijk. Het is bedrijven als Océ, Danka, Ikon en Veenman niet gelukt om zelfstandig te blijven en deze zijn opgegaan in andere fabrikanten. Ook HP is het nog niet gelukt om een full-line op de markt te zetten. Een eigen productlijn is enige jaren geleden gestopt door onvoldoende verkoopvolume en een twee jaar geleden aangekondigde samenwerking met Canon en Toshiba voor producten heeft nog geen zichtbaar resultaat gebracht. Het blijkt bovendien noodzakelijk voldoende expertise te hebben van deze markt. Alleen apparatuur beschikbaar hebben is onvoldoende.

Gebundelde kracht

Met de verkoopkracht van Samsung en de kennis en moderne productlijn van Sharp ontstaat er een geheel nieuwe krachtige speler. Dit past ook van in de strategie Samsung om naast de consumententak ook in het business segment tot de marktleiders te willen behoren. Met een compleet assortiment van pc’s, laptops, tablets, smartphones, displays, beamers en printers kan het de moderne werkplek volledig inrichten.

 

Rate this post

Print Friendly