Eindhoven, 18 juni 2013 – Naast wet- en regelgeving is de veranderende behoefte vanuit de klant de belangrijkste aanleiding voor innovatie binnen de financiële branche in 2013. Deze aanleidingen worden vaker genoemd dan bezuinigingen in verband met de economische crisis. Dit blijkt uit een onderzoek van Hyarchis, aanbieder van Enterprise en Web Content Management oplossingen, onder ruim 400 respondenten uit de financiële branche.

Ook ontwikkelingen op het gebied van online en mobiel, interne ontwikkelingen en nieuwe uitdagingen op IT-vlak zijn dit jaar aanleidingen voor innovatie bij banken, verzekeraars, accountantskantoren en andere financiële instellingen. Opvallend is dat vergeleken met 2012 het belang van de veranderende behoefte vanuit de klant gestegen is en het belang van ontwikkelingen op het gebied van online en mobiel in 2013 is gedaald.

“Het onderzoek onderstreept dat 2013 een belangrijk jaar wordt voor de relatie tussen financiële instellingen en de klant. Het feit dat de ontwikkelingen op mobiel gebied in belang zijn gedaald, wordt vooral veroorzaakt door het feit dat veel financiële instellingen een slag hebben gemaakt in het mobiel beschikbaar stellen van hun diensten. Een volgende stap is echter om deze websites en portalen zoveel mogelijk af te stemmen op de individuele klant. Customer intimacy, het behoud van intimiteit tussen klant en organisatie, is een eis die de consument stelt. In een wereld die onpersoonlijker wordt, veel banken en verzekeringskantoren hebben geen lokale vestigingen meer, is het persoonlijke aspect online bijzonder belangrijk. De klant vindt een persoonlijke omgeving en een op de persoon afgestemd aanbod een minimale vereiste”, vertelt Sybrand Jongejans, algemeen directeur bij Hyarchis.

Andere onderzoeksresultaten en meer informatie over de groeiende invloed van de consument is te lezen in dit whitepaper: Onderzoek drijfveeren innovatie financiële sector.

 

Rate this post

Print Friendly