Amersfoort, 13 juni 2013 – Als gevolg van de introductie van SEPA, stapt bijna een kwart van de financieel adviseurs over op digitaal factureren. Dat blijkt uit een inventarisatie van softwareleverancier ANVA onder 175 financieel adviseurs.

De introductie van SEPA is meer dan slechts het invoeren van een langer rekeningnummer. SEPA stelt striktere eisen aan de mandaatadministratie, het incassoproces wordt complexer en telefonische en online machtigingen zijn niet meer toegestaan. Een groot gedeelte van de financieel adviseurs grijpt dit moment aan om hun facturatie- en incasseringsproces te optimaliseren, bijvoorbeeld door over te stappen naar FiNBOX.

Past u de betaalwijze aan vanwege SEPA?

  • Ja, naar digitale nota’s (FiNBOX) 24%
  • Nee, we houden alles zoveel mogelijk hetzelfde 72%
  • Nog niet bekend 4%

Acceptgiro te gebruiken tot 2019

Digitaal factureren wordt steeds populairder. Desondanks voorziet de acceptgiro nog wel in een maatschappelijke behoefte, maar die doelgroep wordt steeds kleiner. De acceptgiro komt in 2019 definitief te vervallen. Jaap Carlier van ANVA: ‘Financieel adviseurs die deze tot die tijd willen blijven gebruiken, moeten een aantal aanpassingen doorvoeren om de acceptgiro SEPA-proof te maken. Zo moet de optisch leesbare regel, de OCRB, worden aangepast en de vergunning worden geactualiseerd.’ De vernieuwde SEPA-acceptgiro is te gebruiken vanaf 1 juli 2013.

Overgang naar SEPA geen big bang

De overgang naar SEPA is zeker geen ‘big bang’, zoals bij de introductie van de euro, maar behelst wel een gedegen voorbereiding. De overgangsperiode loopt tot januari 2014. Vanaf 1 februari 2014 moeten alle betalingen, ook voor het binnenlandse betalingsverkeer, zijn aangepast op SEPA. Het is van groot belang dat organisaties tijdig starten met de voorbereiding op SEPA en nu alvast nadenken over de mogelijkheden, anders lopen zij het risico dat ze na 1 februari 2014 niet meer aan het betalingsverkeer kunnen deelnemen.

Rieko Kester van Bluem: ‘Digitaal factureren biedt zowel de financieel adviseur als de consument veel voordelen, maar het is niet de enige beschikbare optie. Nu is wel het uitgelezen moment om het huidige facturatieproces te optimaliseren. Intermediairs moeten daarbij rekening houden met de voorkeuren van de klant.’

 

Rate this post

Print Friendly