PostNL, de grootste postbezorger in Nederland gaat  zijn tarieven per 1 augustus verhogen met 11%. Een 20 grams brief gaat van 54 cent naar 60 cent. De verhoging is volgens PostNL noodzakelijk om de krimp van de postmarkt en de verliezen uit de universele dienstverlening te compenseren. Het is overigens de tweede verhoging binnen 1 jaar. Op 1 januari 2013 werd de prijs van 50 naar 54 cent verhoogd (8%). De totale verhoging komt daarmee op 20%.

Universele Postdienst (UPD)

Bij de vrijgave van de postmarkt is door de overheid aan PostNL de Universele Postdienst (UPD) gegund (zonder aanbesteding). De Universele Postdienst heeft als doel een landelijke postdienst voor burgers en bedrijven te bieden. Dit is verplicht gesteld door Europa als onderdeel van de liberalisering. De Universele Postdienst betekent voor PostNL dat ze een 24-uurs bezorging dient te garanderen gedurende 6 dagen per week (Ma-Za) en 2.000 postpunten en 15.000 brievenbussen dient te bieden. Volgens PostNL is de Universele Postdienst verliesgevend doordat er minder post wordt verstuurd en de verplichtingen onveranderd blijven. Minister Kamp heeft PostNL eind 2012 meer ruimte gegeven de UPD kostendekkend in te richten door prijsverhoging en aanpassing van het service level zodat de kosten afnemen. De verwachting is dat de bezorgverplichting op maandag gaat vervallen.

Posttarieven augustus 2013

Vanaf 1 augustus 2013 gelden de volgende posttarieven:

  • Basistarief Nederland: €0,60
  • Basistarief voor brieven in Europa: €0,96
  • Basistarief voor brieven met bestemming Wereld: €1, –
  • Basistarief frankeermachines: €0,52

Volgens PostNL gaat een Nederlands huishouden gemiddeld € 2 per jaar meer betalen voor post.

Frama, leverancier voor postapparatuur, heeft een tarievenboekje 2013 gemaakt en kan hier worden gedownload.

Lastenverzwaring MKB

De Nederlandse consument is slechts voor enkele procenten verantwoordelijk voor de omzet van de postmarkt en daarvan wordt 50% rond de kerst gerealiseerd. De grootste omzet wordt gerealiseerd door het bedrijfsleven. Het MKB verstuurt meer post dan een gemiddeld huishouden en zal dus wel worden geconfronteerd met de lastenverzwaring waar Minister Kamp toestemming voor heeft gegeven. De grootverbruikers, zoals de verzekeraars ontvangen veel korting en kunnen gebruik maken van de concurrentie, waaronder Sandd en Business Post. Zij betalen een veel lager tarief voor bulkzendingen.

Prijsstijging is stimulans Digitale Correspondentie

De steeds stijgende prijzen zullen een stimulans zijn om binnen het bedrijfsleven naar oplossingen te zoeken om de digitale correspondentie te bevorderen. Grotere B2C organisaties, zoals verzekeraars en energiebedrijven, richten MijnPortal omgevingen in waar de klant zijn informatie online kan inzien. Leveranciers van salarissystemen bieden de mogelijkheid om salarisstroken online te bekijken en de banken bieden FINBOX, een oplossing om  financiële correspondentie digitaal te bezorgen op het banknummer van de ontvanger. Direct Mail kan ook via een e-mail adres en kunnen aanbiedingen direct worden gekocht en afgerekend via het internet.

Heeft PostNL een Catch22? Door het afnemend volume als gevolg van de opkomst van digitale kanalen neemt het postvolume af. Door de afname nemen de kosten per brief toe en daalt de winst. Dus gaan de prijzen omhoog waardoor digitale alternatieven aantrekkelijker worden. Het volume daalt en ….

Waar blijft Digital Postal Services?

Een generieke Digitale Postbezorgingsdienst heeft in Nederland nog steeds geen voet aan de grond gekregen. In Denemarken en IJsland is digitale post onderdeel van de nationale post. In de VS is er Zumbox en komt binnenkort Pitney Bowes met Volly. USPostal lijkt op PostNL en heeft ook nog geen Digitale Postbezorgservice. In Duitsland is de dienst eBrief geen succes. De grote posterijen lijken moeite te hebben met een nieuwe wereld waar alle communicatie via dropbox, google, whatsapp en facebook loopt.

Met Privver had  PTT, TNT, PostNL in 2001 een primeur welke in 2008 werd gestopt en overging in wat nu FINBOX is. Met BDS biedt PostNL wel digitale correspondentie services, echter vooral voor klanten met grote volumes.

In de loop van 2012 leek het erop dat PostNL eindelijk met een digitale postbezorgoplossing op de markt zou komen: Doxxer. Na de pilot is het echter erg stil geworden en lijkt Doxxer langzaam in de kelders van het internet te verdwijnen. Misschien heeft PostNL zich verkeken op het feit dat  Digitale Postbezorging moet concurreren met andere digitale varianten en niet met de fysieke postbezorgversie? Nieuwe diensten en prijzen moet bieden welke zijn afgestemd op de behoefte van de verzender.. of dalen de fysieke volumes dan nog harder dan de voorspelde 8 – 10% per jaar en komt er nog meer spanning te staan op de moeizame reorganisatie?

Auteur Johan Kosters is onafhankelijk expert op het terrein van documentverwerking en helpt organisaties bij het ontwerpen, selecteren en implementeren van oplossingen en services voor fysieke en digitale berichtenlogistiek.

 

Rate this post

Print Friendly