’s-Hertogenbosch, 11 april 2013 – Ricoh breidt haar softwareportfolio uit met MarcomCentral, dat kan worden gebruikt in combinatie met de FusionPro VDP suite van PTI Technologies. MarcomCentral biedt een complete en geïntegreerde set cloudgebaseerde marketingdiensten. Het is ontworpen om te voldoen aan de groeiende vraag van organisaties die hun marketingprocessen en brand management willen automatiseren en optimaliseren.

MarcomCentral is een SaaS-gebaseerde (Software as a Service) oplossing voor het ontwikkelen en beheren van marketing- en communicatiemiddelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een beeldbank, maar ook aan brochures, nieuwsbrieven en andere marketingmaterialen. De geavanceerde crossmedia-architectuur biedt een grote diversiteit aan mogelijkheden die centrale repro’s en grafimediabedrijven ondersteunen om hun dienstenaanbod uit te breiden, te profiteren van de kansen op het gebied van (online) marketing, meer printopdrachten binnen te halen en hogere marges te realiseren. De mogelijkheden omvatten webhosting en gepersonaliseerd drukwerk, waarbij klanten eenvoudig toegang hebben via een webbrowser.

De volledige MarcomCentral-oplossing omvat marketing asset management (MAM), web-to-print, variabele data publishing (VDP) en crossmediamarketing. De SaaS-oplossing stelt centrale repro’s en grafimediabedrijven met beperkte of zonder IT-middelen in staat de merkidentiteit en marketingmaterialen van hun klanten te beheren, een complete web-to-print service te implementeren en geïntegreerde multichannel communicatiecampagnes op te zetten en uit te voeren.

In augustus 2012 maakte Ricoh bekend dat het een strategisch belang heeft genomen in PTI Marketing Technologies. De MarcomCentral-oplossing is een resultaat van dat partnerschap tussen Ricoh en PTI. Ricoh is verheugd deze oplossing nu te kunnen aanbieden aan haar klanten.

Omdat MarcomCentral een cloudoplossing is, stelt het grafimediabedrijven en centrale repro’s in staat om hun diensten uit te breiden zonder dat ze uitgebreide IT-capaciteit nodig hebben. De oplossing is bovendien eenvoudig schaalbaar, zodat deze kan meegroeien naarmate de behoeften veranderen.

MarcomCentral ondersteunt toekomstgerichte organisaties om nieuwe zakelijke kansen te grijpen: “Grafimediabedrijven en centrale repro’s zijn op zoek naar diensten die verder gaan dan het traditioneel leveren van druk- en printwerk. MarcomCentral ondersteunt hen in het meedenken in het marketingproces van hun klanten. Zo kunnen ze meer betrokken raken bij de strategische beslissingen van klanten en een hogere toegevoegde waarde bieden”, zegt Jean Paul Schriek, Product Marketeer Production Printing bij Ricoh.

“Stel dat een organisatie in de zakelijke dienstverlening een campagne wilt voeren, dan kan hun drukwerkleverancier MarcomCentral gebruiken voor gepersonaliseerde mailings en microsites om zo de respons op de campagne te verhogen. Gepersonaliseerde e-mails kunnen worden gebruikt om het aanbod extra onder de aandacht te brengen. Specifieke elementen van de campagne kunnen worden aangepast van vestiging tot vestiging. Bevoegde medewerkers van een vestiging hebben toegang tot documenten in de cloud en kunnen relevante wijzigingen aanbrengen zonder dat de merkidentiteit in het gedrang komt. En via de web-to-print functionaliteiten kunnen gebruikers opgeven hoeveel exemplaren ze nodig hebben van het drukwerk voor een specifiek evenement.”

Op deze manier stimuleert MarcomCentral lokale creativiteit volgens de merkrichtlijnen van de centrale organisatie. Via een eenvoudige, intuïtieve gebruikersinterface zorgt MarcomCentral voor gestroomlijnde, efficiënte productie van marketingmiddelen. De oplossing is ontworpen om de respons op marketinginspanningen te vergroten en de time-to-market te verkorten. Dat alles helpt om de marketingkosten van een organisatie te verminderen en meer rendement te halen uit de marketinginvesteringen.

“Dankzij de open architectuur en application programing interfaces (API’s) kan MarcomCentral gemakkelijk worden geïntegreerd met toepassingen en workflows van derden”, voegt Schriek eraan toe. “Het kan een koppeling tot stand brengen met tal van andere systemen binnen de infrastructuur van de klant of het bedrijf. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan MIS-systemen (Management Information System), ERP-systemen (Enterprise Resource Planning) of systemen voor marketingautomatisering.”

MarcomCentral maakt ook gebruik van de FusionPro VDP Suite (Variable Data Publishing). Deze bestaat uit de VDP-oplossing FusionPro VDP Creator, FusionPro Producer voor cloudgebaseerde VDP-verwerking binnen MarcomCentral, FusionPro Expression voor geavanceerde beeldpersonalisatie en FusionPro Links voor aanmaak van gepersonaliseerde URL’s en microsites en het volgen van campagnes. FusionPro VDP Creator biedt plug-ins die naadloos integreren met bijvoorbeeld Adobe Acrobat en InDesign voor snelle, eenvoudige en intuïtieve aanmaak van VDP-sjablonen. De VDP-sjablonen kunnen naar de cloud worden geüpload, waar ze via MarcomCentral toegankelijk zijn voor bevoegde belanghebbenden.

“De nieuwe MarcomCentral-suite is een perfecte aanvulling op de dienstverlening van Ricoh die gericht is op intelligente marketingdiensten: i-Marketing”, zegt Huib Kolen, Manager Business Development van Ricoh. “i-Marketing is ontwikkeld om een breed aanbod aan mogelijkheden voor variabele data en crossmediamarketing te bieden aan alle production printomgevingen die hun diensten willen uitbreiden met marketingdiensten. De oplossing omvat al bestaande strategische diensten van Ricoh zoals Precision Marketing, Data Analytics en oplossingen voor gepersonaliseerde crossmedia- en direct marketing, waaronder die van Objectif Lune en DirectSmile. Door i-Marketing te implementeren, kunnen grafimediabedrijven en marketingafdelingen of centrale repro’s van bedrijven zich makkelijker onderscheiden van de concurrentie.”

“In een markt vol uitdagingen waaraan organisaties zich moeten aanpassen, komt de beschikbaarheid van deze diensten en oplossingen op het juiste moment. MarcomCentral en onze aanvullende i-Marketing-diensten stellen bedrijven in staat om de relatie en toegevoegde waarde bij hun klanten te versterken.”

 

Rate this post

Print Friendly