Xerox heeft Impika gekocht. Impika is een producent en leverancier van digitale inkjet persen. Met deze aquisitie completeert Xerox haar portfolio voor zeer hoogvolume productiesystemen. De producten werden al enige tijd door Xerox geleverd. In Nederland staan o.a. oplossingen bij Pondres [link] en AddComm [link].

Met de rotatieve inkjetsystemen hoeven grafische producties niet meer met offset voorbedrukt te worden. Kleur en variabele informatie worden in één productiegang verwerkt. Deze inkjet technologie is met name bij Direct Mail, interessant door de hoge snelheid, grote oplagen, goede kwaliteit en prima prijs/prestatie-verhouding. 

Volgens InfoTrends heeft de markt van digitale persen (10 miljoen pagina’s per maand) een omvang van 90 miljard pagina’s en zal deze groeien tot 500 miljard pagina in 2017. Andere spelers in deze markt zijn HP/Pitney Bowes, Ricoh, Canon en Kodak.


Hieronder het originele persbericht.

Breukelen, 27 februari 2013 – Xerox kondigt de overname aan van Impika – marktleider in het ontwikkelen, de productie en de verkoop van inkjet productieprintoplossingen voor industrieel, commercieel, veiligheids-, label- en verpakkingsdrukwerk.

Impika biedt een portfolio van inkjetpersen op basis van eigen watergebaseerde inkjettechnologie. De Impika productlijn bestaat uit onder andere iPrint™, een lijn rotatieve (continuous feed) productieprinters die afdrukken met snelheden van 375 meter per minuut, en IDruk™, een lijn die bestaat uit digitale persen voor de grafimediabranche met een resolutie van maximaal 2400 x 1200 dpi. Impika, gevestigd in Aubagne, Frankrijk, verkoopt haar producten via een direct verkoopkanaal en via een wereldwijd netwerk aan partners, zoals Xerox, die sinds 2011 de Impika in Europa op de markt brengt.

Naast de bestaande xerografische productiepersen ontwikkelde Xerox de enige high-speed waterloze inkjet-pers ter wereld, het Xerox CiPress™ inkjet-productiesysteem. De productie-inkjetmarkt zal, volgens marktonderzoeksbureau I.T. Strategies, een verwachte groei doormaken van 21 procent per jaar tot 2015. Door de Impika-technologie toe te voegen aan haar assortiment, heeft Xerox nu het meest uitgebreide assortiment aan digitale persen waarmee de leidende positie op het gebied van digitaal productieprinten in kleur behouden blijft.

“De reden voor het blijvende succes van Xerox is onze focus op innovatie. Impika heeft met haar innovatieve aanpak voor geavanceerd inkjet-productieprinten laten zien dat het een waardevolle aanvulling is op de technologie van Xerox”, aldus Jeff Jacobson, president van Xerox Graphic Communications. “We hebben een leiderspositie ontwikkeld in het ondersteunen van de grafische markt. Met Impika als onderdeel van ons brede aanbod aan oplossingen, versterken we ons merk en zijn we beter in staat om de markt digitale producten, oplossingen en ondersteuning te bieden. Zo helpen we grafische ondernemers om hun klanten het beste te bieden en hun business te laten groeien.”

“We zijn er in geslaagd om een van de meest bijzondere inkjet-productlijnen te ontwikkelen”, aldus Paul Morgavi, president en chief executive officer van Impika. “Om te kunnen blijven groeien is het belangrijk dat we onderdeel zijn van een organisatie met een sterke marktpositie die wereldwijde distributie en services biedt, en dezelfde klantgerichte cultuur nastreeft als wij. Xerox is een logische keuze voor onze groeiende business en voor onze klanten, die zullen profiteren van onze gezamenlijke focus op innovatie om digitaal printen in kleur te verbeteren.”

De 55 werknemers van Impika, onder leiding van Morgavi, zullen nu rapporteren aan Jacobson.

 

Rate this post

Print Friendly