Hoofddorp, 20 februari 2013 – Er verandert veel voor softwareontwikkelaars en -leveranciers. Het aloude licentiemodel is aan sleet onderhevig, want de klanten willen niet langer betalen voor iets wat ze niet (meer) gebruiken of niet weten hoeveel ze ervan gaan gebruiken. Dat is de reden waarom directeur Thom Menssink voor DDi Document Software, specialist in de overgang van papier naar digitaal, het roer gaat omgooien. ‘Ons model gaat geleidelijk aan over van licenties naar ‘pay per use’. Nu klinkt dat niet als schokkend nieuws, maar nog altijd zijn heel veel softwareleveranciers nog niet zo ver en houden krampachtig vast aan het licentiemodel, of kunnen de omslag gewoon niet maken.’

Met deze verandering in het verdienmodel hoopt Menssink zijn organisatie, en ook zijn klanten, klaar te hebben voor een gezonde toekomst. ‘We zien steeds meer in de markt, dus ook bij onze eigen klanten, dat bedrijven niet zo happig zijn om te investeren in zaken waarvan ze eigenlijk niet precies het nut en het gebruik kunnen inschatten. Dan is het beter als je kunt meegaan in die opvatting en je diensten (lees: softwarefunctionaliteit) aanbiedt tegen een geschatte ‘pay per use’ vergoeding. We maken samen met de klant een schatting van het aantal documenten dat ze met onze software denken te gaan verwerken en daar hangt dan een vergoeding aan, in staffels opgebouwd. Tegen de tijd dat de ‘credits’ opraken kunnen ze dan nieuw gebruik inkopen. Het klinkt eenvoudig en logisch, maar het betekent voor een bedrijf als het onze, en zo zijn er heel veel, een grote verandering. Daar staat tegenover dat we zo ook makkelijker en intensiever met de klant in gesprek kunnen komen over wat precies het probleem is, wat hij nu eigenlijk wil bereiken en graag zou willen met onze software. En dan blijken er nog veel meer mogelijkheden open te liggen. Die kunnen op termijn voor beide partijen lucratief zijn. En bovendien beschikt de klant op die manier altijd over de meest recente versie van de software, de nieuwste technologie die we inbouwen en alle functionaliteit die hij nodig heeft.’

Dat was ook precies de reden waarom in de afgelopen periode de adviseurs van DDi Consultancy meer op pad gingen om bij onze klanten meer in te zoomen op de problematiek bij de klant en hoe de DDi Document Solutions software suite daar optimaal zou kunnen worden ingezet. Menssink: ‘Als de software goed functioneert om één bepaald proces te digitaliseren en te optimaliseren (bijvoorbeeld factuurverwerking), is er meestal geen enkele reden waarom dat niet bij een ander vergelijkbaar proces in diezelfde organisatie ook zou kunnen (schadeafhandeling in combinatie met digitale archivering). We zien echter nog veel dat organisaties wat blijven hangen in ‘het project’. Een beetje van ‘dat is wel succesvol, maar we gaan nu weer verder met ons werk’. Ze hebben vaak geen idee dat je nog veel meer met die software kunt bereiken. En dus haal je niet het maximale uit de software, terwijl je die al in huis hebt. Dergelijke onderbenutting is zonde en het helpt de klant niet écht verder.’

 

DDi Document Software heeft in de afgelopen periode deze stap naar het nieuwe verdienmodel en de praktijkgerichte ondersteuning van de klanten met de DDi consultants zorgvuldig voorbereid en in gang gezet. Daarmee hoopt Menssink c.s. helemaal klaar te zijn voor een gezonde toekomst met gerichte oplossingen voor klanten die daarvoor alleen datgene betalen wat ze daadwerkelijk nodig hebben.

 

Rate this post

Print Friendly