BCT, kennisleverancier op het gebied van Enterprise Information Management, presenteert tijdens de Zorg & ICT van 13 t/m 15 maart in de jaarbeurs in Utrecht de ‘Big Data kubus’. Dit model geeft zorginstellingen zes handvaten om slim met Big Data om te gaan.

“Beeldmateriaal, patiëntendossiers, personeelsgegevens, sociale media. De hoeveelheid informatie waarmee een zorginstelling te maken heeft is enorm en groeit 40x sneller dan de wereldbevolking”, zegt Alain Deckers, Accountmanager Zorg bij BCT. “Het volume, de variëteit en de snelheid waarmee de informatie zich verspreidt stelt zorgorganisaties voor een uitdaging, maar biedt ze tegelijkertijd een kans, want door deze informatie goed toegankelijk te maken, kunnen managers, medewerkers en patiënten er hun voordeel mee doen.” Managers ontvangen betere rapportages, medewerkers worden ondersteund in het administratieve proces, artsen behouden focus op de medische behandeling en patiënten kunnen meer informatie krijgen over hun ziektebeeld.

Om grip te krijgen op de informatiestromen, denkt BCT vanuit de functionaliteit en wat de klant hiermee kan doen: capture (verzamelen), process (verwerken), storage (opslaan), search (zoeken), share (delen) en visualise (visualiseren). Deckers: “Als deze processen op orde zijn, dan verandert de overload aan content in een schat aan informatie.” Hieronder alvast een aantal tips van BCT:

  1. Capture
    Iedere dag stromen grote hoeveelheden informatie de organisatie binnen. Denk hierbij niet alleen aan e-mail, post en webformulieren, maar ook aan telefoongesprekken en baliebezoeken. Inventariseer welke kanalen er zijn, en zorg dat de informatie adequaat en uniform wordt vastgelegd.
  2. Process
    Focus op de kwaliteit en de efficiëntie van werkprocessen. Door werkprocessen optimaal in te richten, creëer je tijdwinst. Dit komt ten goede aan de kwaliteit van de zorg en dus de patiënt.
  3. Storage
    Herken het verschil tussen snelle en trage data. Snelle data als sociale media vereisen een snellere verwerking dan trage data, zoals een factuur die binnen komt. Door bij de inrichting van bedrijfsprocessen rekening te houden met deze verschillen, kun je ze verder optimaliseren en nauwkeurigere bedrijfsrapportages leveren.
  4. Search
    Maak de informatie makkelijk doorzoekbaar. Door semantische analyse toe te passen, krijgt de gebruiker gemakkelijk toegang tot alle relevante informatie. Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat iemand die zoekt op een ziektebeeld ook meteen de bijpassende medicijnen, protocollen en mogelijke behandelingen vindt.
  5. Share
    Deel data om data te verkrijgen. Hoe meer je bijdraagt aan het kennisniveau van medewerkers en anderen, hoe eerder zij ook informatie met de organisatie zullen delen.
  6. Visualise
    Maak de informatie toegankelijk door deze simpel en gebruiksvriendelijk te presenteren. Zo stimuleer je management en medewerkers digitaal te werken.

Tijdens de Zorg & ICT zal BCT dieper ingaan op de ‘Big Data kubus’. Op 13 en 14 maart om 15:30 uur geeft BCT ook een presentatie hierover in theater groen. Daarnaast zijn de medewerkers beschikbaar op stand 11.D056

 

Rate this post

Print Friendly