´s-Hertogenbosch/ Zwolle, 29 oktober 2012 – Isala klinieken, het grootste topklinische ziekenhuis in Nederland, gaat in het nieuwe ziekenhuis in Zwolle zijn werkwijze op het gebied van patiëntenregistratie en –logistiek vernieuwen. Ricoh, specialist op het gebied van IT- en documentmanagement, ontwikkelde voor Isala een aantal innovatieve oplossingen, die vanaf de opening van de nieuwbouwlocatie in 2013 toegepast zullen worden. Vanuit de ambitie om zo efficiënt en patiëntvriendelijk mogelijk te werken, zullen de vernieuwingen gaan bijdragen aan een betere doorstroom van patiënten en verlaging van de kosten.

Het nieuwe ziekenhuis van Isala aan de Dokter van Heesweg in Zwolle wordt in augustus 2013 in gebruik genomen. De nieuwbouw is gebaseerd op een aantal uitgangspunten, waarbij onderzoek gedaan is naar hoe zorg er over tien jaar uitziet. Daarbij is onder meer gekeken welke technologische veranderingen dit met zich meebrengt. In het nieuwe ziekenhuis zullen veel werkprocessen en (patiënten)stromen dan ook afwijken van de bestaande situatie. Zo ook de wijze van ontvangst, aanmelden en wachten voor poliklinische patiënten.

Om de situatie binnen de nieuwbouw van Isala klinieken mogelijk te maken wordt een patiëntenlogistiek ondersteunend systeem ingezet, gebaseerd op de software van Ricoh en Logis.P, en gecombineerd met de inzet van registratie en aanmeldzuilen.

Pieter Rahusen, Marketing Development Manager Healthcare bij Ricoh Nederland: “Een eenvoudige en veilige patiëntregistratie is tegenwoordig het beginpunt van een efficiënte en patiëntvriendelijke werkwijze in ziekenhuizen. Letterlijk de gehele route van de patiënt door het ziekenhuis kan daardoor geoptimaliseerd worden. Voor ziekenhuizen betekent dit lagere kosten, een efficiëntere tijdsbesteding van artsen en andere medewerkers, en bovenal een tevreden patiënt. Het systeem van verschillende balies bij de poliklinieken en vaste werkplekken voor artsen past niet meer in een toekomstgericht ziekenhuis. Dat systeem is inefficiënt en zorgt voor kwaliteitsverlies van de geleverde zorg.”

Rahusen vervolgt: “De besparingspotentie van informatie-logistieke processen zit voor 75% in het verbeteren en stroomlijnen van (informatie)processen. Veel zorginstellingen zijn zich hier nog niet van bewust, en dat is precies het speelveld waarbinnen Ricoh zich vertrouwd voelt. We zijn trots dat we deze systematiek nu ook bij Isala klinieken mogen gaan implementeren.”

 

Ricoh is koploper op het gebied van patiëntenregistratie, patiëntenlogistiek met aanmeldzuilen, wachtrijmanagement en informatieschermen. Recent realiseerde Ricoh soortgelijke projecten bij Gelre ziekenhuizen, Jeroen Bosch Ziekenhuis, AMC en Vie Curi Medisch Centrum.

 

Rate this post

Print Friendly