Tablets zijn niet uit de handen van consumenten te slaan. Inmiddels zijn er ruim 2,5 miljoen tablets in Nederland verkocht. Samen met de populaire apps worden ze goed gebruikt. Met als gevolg dat gedrukte oplagen van boeken, kranten, televisiegidsen stevig dalen. Maar ook het zelf printen van in PDF opgestuurde documenten, bijvoorbeeld lesmateriaal, is thuis steeds minder nodig. Iets later maar onvermijdelijk heeft de tablet een vergelijkbaar effect op documentmanagement binnen organisaties.

Het gebruikte papier en printvolume binnen organisaties daalt als gevolg van het gebruik van tablets en andere vormen van digitaal communiceren. Uit onderzoek van Morgan Stanley (14-2-2012) onder 700 Amerikaanse gebruikers van tablets blijkt dat 46% van de tablet gebruikers direct 16% minder print. Het gemiddeld effect is een daling van 9% print en papiervolume.

Maar daarmee zijn we er nog niet. Op diverse plekken in de wereld waaronder het Holst Centre te Eindhoven wordt gewerkt aan de ontwikkeling van oleds. Zeer dunne flexibele beeldschermen die uit niet meer dan enkele lagen folie bestaan. In de toekomst geschikt om bijvoorbeeld op kantoormeubilair en dashboard in auto’s te plakken. Om hier vervolgens tekst en beeld op weer te geven. Je kunt je de gemeentelijke raadzaal van de toekomst voorstellen. Gemeenteraadsleden die niet meer met pakken papier of een tablet op een vergadering verschijnen. Om ter plekke de documenten op te roepen. Net als alle andere steeds mobieler opererende werknemers.

Zo komt het langverwachte papierloze kantoor van de toekomst er toch aan. Papier krijgt een andere functie, verpakken en verleiden. Leuk of niet, alle partijen die zich met documentmanagement bezighouden doen er verstandig aan om deze ontwikkeling in een toekomststrategie te verwerken. Op de eerste plaats de fabrikanten van printers. De behoefte aan multifunctionals, toner en kantoorpapier zal als gevolg van de opkomst van tablets en oleds stevig dalen.

Dat betekent dat fabrikanten moeten transformeren naar aanbieders van nieuwe vormen van dienstverlening. Zoals bijvoorbeeld Ricoh nu transformeert naar aanbieder van diensten op het gebied van informatielogistiek, consultancy en software. Bedrijven die zich richten op het inrichten van digitale werkprocessen krijgen het steeds drukker. Net zoals de interne ICT medewerkers die hier bij betrokken zijn. Welkom in de nieuwe wereld.

Wat betekent deze ontwikkeling voor de dienstverlening van de Centrale Repro?

Welk volume van het repro werkpakket gaat mogelijk naar de tablet of oled?

Eerder verschenen in deze reeks:

Volg de discussies op de Docufacts LinkedIn Groep

 

Rate this post

Print Friendly