Eén ding is zeker. Op de repro van de toekomst wordt het werk niet eenvoudiger. Geavanceerde software, productieprinters en document management systemen werken allemaal geweldig. Zo worden complexe document gerelateerde processen geautomatiseerd, zijn printers in staat om offset kwaliteit te leveren en wordt de output in elke gewenste digitale vorm uitgespuugd. Je komt na investering in hard en software direct in het digitale documentenparadijs terecht.

Of toch niet? De werkelijkheid is weerbarstig. De nieuwe mogelijkheden zijn fantastisch. Maar pas nadat ze goed geconfigureerd zijn en tot het moment dat er een storing is. Dan wordt de repromedewerker, documentmanager of een toevallig beschikbaar slachtoffer in het facilitair bedrijf geconfronteerd met de uitdaging om de boel weer aan de praat te krijgen. Daar waar de repro is opgeheven of waar geen centrale communicatie provider is ingericht zijn de problemen nog groter. De uitdaging komt te liggen op het bord van een willekeurige afdelingsmanager.

Het is de paradox van de repro van de toekomst. Terwijl document gerelateerde processen steeds beter geautomatiseerd worden nemen de eisen aan medewerkers toe. Als het eenvoudige werk is geautomatiseerd zijn de resterende taken complexer. Het oplossen van uitval en storingen. Met afdelingen inrichten van communicatieprocessen en managen van data. Koppelingen naar sociale media. Meer uit de productieprinter halen, door gebruik te maken van colormanagement en samenwerken met externe partijen. Het gevolg?

Hogere eisen aan de repro medewerker van de toekomst. De repro van de toekomst is geen parkeerplaats voor boventallige medewerkers waarin niet meer geïnvesteerd wordt. Naast uitstekende grafische kennis zijn uitstekende communicatieve vaardigheden nodig. Zodat bij de inrichting en uitvoering van communicatieprocessen beter doorgevraagd wordt. En de interne gebruikers geadviseerd worden over de moderne mogelijkheden van de repro. Verder moeten repro medewerker van de toekomst storingen beheerst en adequaat oplossen. Hier is ICT kennis voor nodig. Deze kennis is verder nuttig tijdens het inrichten van digitale workflow ’s. Waarmee organisaties veel voordeel halen. Tot slot moeten repro medewerker van de toekomst ook nog communicatiespecialist zijn. Niet alleen verstand hebben van de productie op papier maar ook de nieuwe cross media begrijpen en beheersen.

Waar haalt de repro medewerker van de toekomst deze kennis vandaan? In ieder geval van buiten. De repro is een eiland van kennis binnen de moederorganisatie. Grafische kennis en de vaardigheden om crossmedia processen in te richten. Om samen te kunnen werken met drukkerijen, communicatiebureau ’s en internet bedrijven. Tijdens deze samenwerking wordt ook veel geleerd. Wie snel vooruit wil kan ook een medewerker naar binnen halen uit een van deze bedrijven. Zo kan een voormalig medewerker van een drukkerij veel papier en kleurkennis naar binnen brengen in combinatie met ervaring in het leveren van grafische dienstverlening. Hetzelfde geldt voor een voormalig medewerker van een internet bedrijf. De crisis helpt hierbij een handje, capabele medewerkers zijn voldoende beschikbaar. En in de praktijk blijkt dat ze het vaak uitstekend doen als medewerker van de repro van de toekomst. Een prima investering, want investeren in hard en software alleen is niet genoeg.

Eerder verschenen: Wat moeten we met de repro

Volg de discussies op de Docufacts LinkedIn Groep

 

Rate this post

Print Friendly