Samenwerken  is noodzakelijk  om concurrentieel te blijven”

Grafisch  samenwerkingsverband Dravik België van start

Samen sta je sterk. Dat is onze kracht.” Zaakvoerder  Tim de Kraker vat de gedachte achter zijn Dravik Groep eenvoudig samen. Het  samenwerkingsverband voor kleine en middelgrote grafische bedrijven heeft de  afgelopen jaren zijn waarde in Nederland bewezen en is sinds 1 juni ook actief  in België. Zes ondernemingen hebben zich direct al aangesloten, waaronder  Drukkerij Vanoverbeke in Vichte: “Wij hopen met de Dravik-groep onze positie als  kleine onderneming te versterken.”

Van elkaar leren

Dravik groeide sinds de start  in 2004 uit tot een collectief waarin zo’n 60 grafische bedrijven – met behoud  van de eigen identiteit – actief samenwerken, kennis delen en inkoopvoordeel  behalen. In 2012 zal het gezamenlijk behaalde inkoopvolume oplopen naar zo’n 12  miljoen euro, verwacht De Kraker: “Een belangrijk deel van dat bedrag bestaat  uit de inkoop van papier, maar we maken bijvoorbeeld ook goede afspraken over  verzekeringen of FSC-certificeringen. We streven er voor onze leden voortdurend  naar kosten te verlagen en opbrengsten te verhogen.” Hij benadrukt ook het  belang van het delen van ervaringen binnen Dravik: “Door van elkaar te leren kun  je vaardigheden combineren en vergroot je je  innovatiekracht.”

Kaarten worden herschud

Erik Matthys van Grafisch  Groep Matthys (Turnhout) kende de uitstekende werking en reputatie van  Dravik Nederland al: “In België is samenwerking onder grafische collega’s een  stuk minder evident.  De grafische ondernemingen hebben vaak een familiale  structuur en handelen elk vanuit hun eigen individuele positie.  De kaarten  worden momenteel echter grondig herschud omwille van de problemen in de  grafische sector.  In die optiek is een probleem een opportuniteit en wordt  samenwerken dus een stuk belangrijker.”

Samen oplossingen zoeken

Swa Van Dingenen is namens  Drukkerij Van Dingenen in Laakdal een enthousiast voorstander van het Dravik  samenwerkingsverband: “Ik ben er van overtuigd dat een kleine KMO-drukkerij als  de onze – met negen medewerkers – in de huidige grafische markt genoodzaakt is  om samenwerkingsverbanden aan te gaan om concurrentieel te blijven. Niet alleen  qua aankoopbeleid, maar zeker ook om kennis te delen met collega-bedrijfsleiders  van vergelijkbare grafische ondernemingen. Zo kun je samen zoeken naar  oplossingen om in de huidige marktomstandigheden het hoofd boven water te  houden, maar bijvoorbeeld ook FSC, ISO en andere milieu-gerelateerde  toekomstplannen bespreken.”

Gezamenlijke acties

Lindseth Syvertsen van  Drukkerij Vanoverbeke heeft eveneens hoge verwachtingen van de deelname aan  Dravik en vult aan: “Gezamenlijke acties op gebied van aankoop, publiciteit,  web-to-print, enzovoort, zouden ons een voordeel moeten opleveren. Ook de  communicatie met de andere spelers kan ons een beter inzicht geven over hoe we  onze eigen inkoop, productie en personeelsbeleid kunnen  verbeteren.”

Succesvolle start

Behalve Drukkerij Van  Dingenen, Drukkerij Vanoverbeke en Grafisch Groep Matthys sloten ook Gillis  Printing Company (Brussel), Drukkerij-Uitgeverij DeMol (Sint-Genesius-Rode) en  Bolton (Aalst) zich inmiddels aan bij Dravik België. Tim de Kraker heeft met  verschillende leveranciers interessante ‘preferred supplier’-afspraken kunnen  maken, waar Dravik-leden direct van kunnen profiteren. Hij ziet na deze  succesvolle start kans om op termijn uit te groeien naar een  samenwerkingsverband met zo’n 25 Belgische bedrijven. De startbijeenkomst, die  eind mei bij Antalis in Kobbegem plaatsvond en waar onder andere Eddy Hagen van  VIGC zijn visie op de toekomst van grafische bedrijven gaf, krijgt dan ook zeker  een vervolg: “Ons doel is een groep te vormen die tot meer in staat is dan elk  individuele bedrijf. Samenwerken is een absolute must om activiteiten uit te  kunnen breiden, producten te introduceren en nieuwe markten te  ontwikkelen.”

Rate this post

Print Friendly