De gemeente Nuth neemt het klantcontactsysteem (KCS) van Decos in gebruik. Het gebruik van het Decos KCS ondersteunt de gemeente bij de doelstelling om de communicatie richting de burgers transparanter en proactief te maken. Het KCS voorziet niet alleen in een gebruiksvriendelijk klantcontactportaal, maar zorgt tevens voor uniformiteit en inzichtelijkheid in klantaanvragen en afhandeling voor de front- en backoffice-medewerkers van de gemeente Nuth. Dit stelt de gemeente in staat om interne processen beter op elkaar af te stemmen en de service te verhogen. Alle 80 medewerkers van de gemeente gaan vanaf januari 2013 met het systeem werken. Na deze zomer gaat een proefperiode van start.
De implementatie van het Decos KCS hangt samen met de organisatorische veranderingen die de gemeente de afgelopen periode heeft doorgemaakt. Zo zijn de tien afdelingen binnen de gemeente opgegaan in slechts vier afdelingen: Publieke Dienstverlening, Ruimte en Samenleving, Bedrijfsbeheer en Bedrijfsvoering. Deze vereenvoudiging in combinatie met het Decos KCS moet uiteindelijk merkbaar worden voor burgers en bedrijven. Zij kunnen over een jaar vragen, verzoeken of klachten bij één adres kwijt en hoeven niet langer hun weg te zoeken binnen de gemeentelijke organisatie.
Met het Decos KCS hebben wij een modern instrument in handen om onze dienstverlening aanzienlijk te vernieuwen. Het is een gebruikersvriendelijke oplossing om een eenduidig antwoord te kunnen geven op basis van diverse informatiebronnen, zegt Alinda Baggen, E-adviseur i-NUP bij de gemeente Nuth. We hebben hiermee een geïntegreerd portaal voor onze medewerkers dat overzichtelijkheid biedt. Binnen de afdeling Publieke Dienstverlening werken de medewerkers samen om inwoners en bedrijven sneller te helpen zonder deze door te verwijzen naar de verschillende afdelingen. De informatie is in het KCS in één oogopslag te lezen en daardoor kunnen we veel vragen direct en uniform beantwoorden. Voorwaarde is wel dat alle medewerkers het KCS consequent voeden met de informatie over klanten, klant(aan-)vragen, afhandeling en alle bijbehorende documenten. Dit vergt nog wel de nodige training en begeleiding op de werkplek.
De gemeente Nuth koppelt alle communicatietoepassingen van de gemeente aan het KCS. Daarnaast worden de backoffice-registraties, waaronder het vergunningensysteem, gekoppeld.
De koppelingen en de transparantie van het KCS maken het werk een stuk eenvoudiger en sneller voor ons, vervolgt Alinda Baggen. Dit past perfect in onze nieuwe organisatiestrategie die wij GOAL noemen: Gericht werken, Omgevingsgericht denken, Anders denken en werken en Leiden en sturen. Het KCS maakt dit mede mogelijk door de eenvoud van de oplossing. Wij zijn klaar om burgers en bedrijven nog beter van dienst te zijn. De slagvaardigheid en het enthousiasme van Decos hebben ons hier al goed bij geholpen.
Voor meer informatie over het Decos KCS: http://www.decos.nl/kcs