Zaaksysteem en KCS van Liber vormen de basis voor nieuw in te richten GCC
Gemeente Noordenveld kiest voor Liber van BCT, aanbieder van oplossingen voor enterprise content management. Liber is speciaal ontwikkeld om overheden te ondersteunen bij het zaakgericht werken. De gemeente werkt al sinds vier jaar zaakgericht, maar wil nu een nieuwe stap zetten met de inrichting van een Gemeentelijk Contact Centrum (GCC, vaak KCC genoemd). Het zaaksysteem en het KCS van Liber vormen de basis van de nieuwe frontoffice.
Op het moment dat de gemeente besloot om een GCC in te richten, begon de zoektocht naar een KCS. Louise Pilon, beleidsmedewerker informatisering bij gemeente Noordenveld: Wij zijn al sinds 2001 een tevreden Corsa-gebruiker, dus zou de keuze voor Liber voor de hand liggen. Toch hebben we voorafgaand aan onze keuze de markt goed verkend. Daaruit bleek dat de vele KCC-systemen, net als Liber, er aan de voorkant prima uitzien. Maar voor ons is een optimale koppeling met onze midoffice, met daarin onder andere het DMS en ons geodatawarehouse, minstens zo belangrijk. Daarom hebben we gekozen voor de oplossing van BCT. Bovendien kon geen andere partij ons garanderen dat het systeem op 1 januari 2013 wanneer het GCC in gebruik wordt genomen klaar zou zijn.
Het grootste gedeelte van de organisatie werkt nu al zaakgericht met behulp van Corsa. Liber wordt in eerste instantie uitgerold voor het GCC. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle medewerkers gebruik gaan maken van Liber. Pilon: Liber is een gebruiksvriendelijk portaal. In één oogopslag hebben medewerkers inzicht in lopende zaken en kunnen ze eenvoudig bijvoorbeeld NAW-gegevens van burgers en bedrijven, agendas van medewerkers en de kennisbank opvragen.
De uitrol van Liber vindt gefaseerd plaats. In juni start het project met een grote kick-off bijeenkomst voor alle betrokkenen in de organisatie, vertelt Pilon. Vervolgens gaan we drie werkprocessen aanwijzen die in de eerste pilot worden geïmplementeerd. Eén daarvan is het meldpunt leefomgeving. Dit meldpunt wordt verhuisd van de afdeling openbare werken naar het GCC, dus is het efficiënt om de bijbehorende werkprocessen ook meteen naar Liber over te zetten. In januari 2013 zullen de eerste drie werkprocessen in het nieuwe GCC behandeld worden. In de loop van dat jaar volgen meerdere processen. Er zal daarbij veel aandacht zijn voor de training van medewerkers. De invoering van Liber en het LEAN-traject, dat parallel hieraan loopt, zullen onze gemeente veel efficiëntie en een verbeterde dienstverlening opleveren, verwacht Pilon.