Docufacts

Nieuws

May 9, 2012 by Canon in Bedrijfsnieuws, Markt & Onderzoek, Printing| 93 views

Canon-onderzoek signaleert groeikansen voor grafisch ondernemers door versterken klantrelaties

Canon-onderzoek signaleert groeikansen voor grafisch ondernemers door versterken klantrelaties

Amstelveen, 4 mei 2012 – Het versterken van en investeren in klantrelaties is een voorwaarde voor het realiseren van winstgevende groei voor leveranciers van drukwerk. Dat is de belangrijkste conclusie van de vierde editie van het Insight Report van Canon Europe getiteld: See The Bigger Picture: Your customers’ view of the value of print. In dit onderzoek staan het gedrag en de voorkeuren van Europese inkopers van drukwerk centraal. Grafisch ondernemers die hun bedrijf willen laten groeien, dienen de communicatie met klanten te verbeteren, aan te tonen hoe deze hun investeringen in print kunnen terugverdienen en klanten terzijde te staan met deskundig advies. Canon demonstreert tijdens drupa – dat van 3 tot en met 16 mei in Düsseldorf plaatsvindt – hoe zij hieraan invulling kunnen geven. Bezoekers kunnen hiervoor terecht bij de Canon-stand in Hal 8a, stand C06-1.

In het onderzoek komen 420 beleidsmakers uit de top van het bedrijfsleven en marketing- en reclamebureaus in 18 Europese landen aan het woord. Daarnaast gaan 30 drukwerkinkopers in op een aantal uitdagingen en kansen die zich in hun markt voordoen. Uit het onderzoek blijkt dat veel leveranciers van drukwerk kansen laten liggen doordat zij klanten niet duidelijk maken wat de concrete voordelen en resultaten zijn van de diensten die zij aanbieden. Zo hebben veel inkopers van drukwerk de indruk dat drukkers – in tegenstelling tot reclame- en marketingadviesbureaus – weinig moeite doen om inzicht te krijgen in hun organisatie. Hierdoor beschouwen zij hen eerder als leveranciers dan als partners. De belangrijkste gebieden waarop een effectieve samenwerking tussen inkopers en drukkers mogelijk is, zijn een aanbod van innovatieve oplossingen, een proactieve opstelling bij het verstrekken van informatie en advies en het creëren van een beter inzicht in klantbehoeften.

Verhullend taalgebruik

Een meerderheid van de inkopers deelt de mening dat veel leveranciers de neiging hebben te vervallen in vakjargon en technisch taalgebruik. Hierdoor krijgen zij geen duidelijk beeld van de voordelen en mogelijkheden van de nieuwste digitale printservices en -technologieën. Zo zegt ruim een derde van de inkopers dat zij zich niet bewust zijn van printing-on-demand. 32 procent erkent nooit te hebben gehoord van short-run publicaties en bijna een kwart weet niets van gerichte direct mail-acties. Verder zeggen bijna 6 op de 10 inkopers niet te weten wat transpromotioneel drukwerk inhoudt of ze hanteren hier een andere term voor. Drukkers kunnen voor zichzelf nieuwe kansen creëren door te anticiperen op het gebrek aan kennis over de voordelen van digitale print-toepassingen.

Drukwerkleverancier in rol adviseur

Bijna de helft van alle drukwerkinkopers gebruikt hun leverancier niet als bron van informatie over nieuwe marktontwikkelingen. Iets meer dan een kwart van hen is tevreden met de proactieve houding van hun drukker op het gebied van advies en ondersteuning. Nog geen 1 op de 5 inkopers is te spreken over de manier waarop leveranciers hen bewustmaken van nieuwe ontwikkelingen. Het is duidelijk dat sprake is van een grote behoefte aan drukkers die zich meer verdiepen in hun organisatie en het initiatief naar zich toetrekken. Een andere mogelijkheid voor grafisch ondernemers om hun toegevoegde waarde te tonen, is klanten duidelijk te maken hoe snel zij investeringen in drukwerk kunnen terugverdienen. Drukwerk van een professionele kwaliteit speelt weliswaar een belangrijke rol in de communicatiestrategie van 87 procent van de Europese organisaties, toch beschikt minder dan 1 op de 10 organisaties over procedures voor het beoordelen van de effectiviteit van print services die zij inkopen. Bovendien wordt de return on investment op print door ruim een kwart helemaal niet gemeten. Dit biedt drukwerkleveranciers handvatten om hierbij een adviserende rol te spelen.

“Als inkopers van drukwerk een leverancier selecteren, houdt driekwart van hen rekening met de bestaande relatie en bijna hetzelfde aantal kijkt naar de expertise van een drukwerkleverancier. Dit biedt leveranciers een uitstekende mogelijkheid hun klanten te ondersteunen met advies. In deze rol kunnen zij niet alleen klantrelaties versterken, maar ook nieuwe mogelijkheden in kaart brengen voor een uitbreiding van de dienstverlening en het vergroten van winstmarges”, zegt Mark Lawn, European Marketing Director Professional Print Solutions van Canon Europe. “Tijdens drupa tonen we een reeks voorbeelden om drukwerkleveranciers in staat te stellen hun diensten beter te laten aansluiten bij de behoeften van klanten en laten we zien hoe een deskundig advies de sleutel tot succes kan zijn.”

N.B. voor het Insight Report van Canon zijn ruim 420 drukwerkinkopers in 18 Europese landen geïnterviewd. Zij zijn afkomstig uit de volgende sectoren: verwerkende industrie, de detail- en groothandel, de financiële en zakelijke dienstverlening, marketing en communicatie, de publieke sector en non profit-organisaties. Voor meer informatie over de activiteiten van Canon tijdens drupa, case studies en white papers: www.canon-europe.com/drupa. Tijdens drupa worden live updates gepost op de Canon Twitter feeds (@CanonBusinessEU en @CanonDavidP)

 

 

.

 

Deel dit bericht

Email This Email This

About Canon

Canon is sinds de oprichting in 1937 een toonaangevend leverancier op het gebied van Digital Imaging en Informatie Technologie, voor zowel particulieren als bedrijven.

View all posts by Canon →

Related Posts

Mis geen update!
Op de hoogte blijven van de marktontwikkelingen? Schrijf je nu in voor de wekelijkse nieuwsbrief.
Agenda
Sep
18
Thu
2014
4:00 pm Paperless Office Challenge 2014
Paperless Office Challenge 2014
Sep 18 @ 4:00 pm – 10:00 pm
Noordwijk, 18 augustus 2014 – Veel professionals willen hun papierverbruik verminderen, maar weten niet welke software en applicaties er zijn die papierloos werken mogelijk maken. Innovatiehuis Decos, dat sinds 2011 volledig papierloos werkt, houdt daarom[...]
Sep
25
Thu
2014
all-day Basware Experience
Basware Experience
Sep 25 all-day
Basware Experience @ The Strip Conference Center | Eindhoven | North Brabant | The Netherlands
Na de succesvolle editie van vorig jaar, vragen wij uw aandacht voor de editie van 2014. De Basware Experience 2014 vindt dit jaar plaats op donderdag 25 september 2014. Reserveer deze datum alvast in uw[...]
Oct
7
Tue
2014
all-day Vakbeurs ECM – DMS Expo
Vakbeurs ECM – DMS Expo
Oct 7 – Oct 10 all-day
Vakbeurs ECM - DMS Expo @ Messe Stuttgart
DMS Expo is de grootste vakbeurs over input management, output management, document management, digitale postkamer, enterprise content management en data storage management in Europa en wordt gehouden in Duitsland. Brochure
9:00 am Seminar digitale facturen in MS ...
Seminar digitale facturen in MS ...
Oct 7 @ 9:00 am – 12:00 pm
Seminar digitale facturen in MS Dynamics NAV @ Houten | Utrecht | The Netherlands
Digitaliseren van inkomende en uitgaande facturen in MS Dynamics NAV door Quadira en ISProjects levert u forse besparingen op. Kostenbesparingen zijn cruciaal in deze tijden en bij het verwerken en versturen van facturen kunt u[...]
Oct
9
Thu
2014
1:00 pm XPLOR bijeenkomst
XPLOR bijeenkomst
Oct 9 @ 1:00 pm – 5:00 pm
XPLOR bijeenkomst
Veranderen, hoe doe je dat? Concrete praktijkcase over de transitie naar klantgedreven communicatie Harco van Uden is CEO van Experience Travel – een aantal gespecialiseerde reisorganisaties die zich met luxe brands richten op de individuele[...]
Oct
20
Mon
2014
8:00 am Managed Document Services Confer...
Managed Document Services Confer...
Oct 20 @ 8:00 am – Oct 22 @ 5:00 pm
Managed Document Services Conferentie 2014 @ Designhotel Elephant | Prague | Hlavní město Praha | Czech Republic
De Europese Managed Document Services conferentie Transform 2014 wordt dit jaar gehouden van 20 tot 22 oktober in Praag. De conferentie richt zich op alle ontwikkelingen rond Managed Print Services, Managed Workflow Services en Managed[...]
Oct
30
Thu
2014
all-day CCM Congres 2014
CCM Congres 2014
Oct 30 all-day
Het Congres Customer Communications Management (CCM) gaat over de creatie, de levering, de opslag en het beheer van uitgaande klantcommunicatie.  Het CCM-congres volgt het congres Document Creation en Output Management (DCOM) op. Waar bij het[...]
Dec
31
Wed
2014
all-day CHIPKNIP STOPT
CHIPKNIP STOPT
Dec 31 – Jan 1 all-day
CHIPKNIP STOPT
Gebruikt uw organisatie de CHIPKNIP voor het betalen van kopie, print en scan? De Chipknip stopt per 1-1-2015 als betaalmiddel. U heeft tot 1-10-2014 om een alternatief te implementeren.

View Calendar