Düsseldorf, drupa, 03-16 mei  2012, hal 8a – Ricoh presenteert zich op drupa 2012 met het thema ‘Print  and Beyond’. Daarmee speelt Ricoh in op nieuwe trends en op de manier waarop  organisaties nu en in de toekomst ‘drukwerk’ inkopen en gebruiken. Uit onlangs  gepubliceerd onderzoek, uitgevoerd door de Economist Intelligence  Unit*, blijkt dat  grafimediabedrijven en centrale repro’s er goed aan doen niet alleen te kijken  naar de impact van nieuwe technologie op hun eigen organisatie, maar ook naar  hoe technologie de manier van werken verandert bij hun opdrachtgevers. Uit het  onderzoek blijkt dat zes op de tien respondenten denken dat de markten waarin ze  actief zijn, aanzienlijk zullen veranderen tussen nu en 2020 en dat deze nog  weinig gelijkenis vertonen met de marktsituatie van vandaag. Het is dan ook van  cruciaal belang dat grafimediabedrijven en centrale repro’s voorbereid zijn op  de gevolgen van die technologische transformatie. Die gevolgen zullen ingrijpend  zijn, maar zullen organisaties tegelijkertijd ook nieuwe kansen bieden.

Onder de vlag van het ‘Print and  Beyond’-thema ziet Ricoh drupa 2012 als een wereldwijd platform om een  productportfolio te lanceren dat klanten een hoge toegevoegde waarde biedt door  verder te kijken dan drukwerk alleen. Dit portfolio omvat een prototype van de  Ricoh Pro L4000™, een grootformaat zevenkleuren inkjetprinter die gebruikmaakt  van latex inkten, en InfoPrint ADF Express, een nieuwe aanwinst voor het Ricoh  TotalFlow-portfolio. Verder demonstreert Ricoh in samenwerking met PTI Marketing  Technologies™ een nieuwe visuele zoektechnologie: Ricoh Clickable Paper. En  Ricoh legt de nadruk op zijn inzet voor het milieu: al het printwerk van Ricoh  op de beurs zal CO2-neutraal zijn.

Verder demonstreert Ricoh de nieuwste generatie 3D inkjet  printkoptechnologie op zijn stand. De demonstraties worden gegeven door Objet,  een wereldwijd actieve leverancier van 3D-inkjetprintsystemen en bijbehorende  materialen. De nieuwste 3D-printers zijn geschikt voor organisaties in sectoren  voor bijvoorbeeld consumptiegoederen en elektronica, de luchtvaartindustrie, de  automobielsector, het onderwijs, de architectuurwereld, de tandheelkundige en  medische sector, en ook de wereld van creatieve bureaus.

Peter Williams, Executive Vice President, Head of Production  Printing Business Group Ricoh Europe, zegt: “Technologieën zoals digitaal  drukken en inkjet-technologie hebben in slechts een paar jaar tijd geleid tot  ingrijpende veranderingen voor de grafische industrie. Het staat vast dat er nog  radicale veranderingen zullen volgen in onze sector naarmate de huidige  technologieën op steeds meer verschillende manieren worden gebruikt door  organisaties, hun klanten en hun medewerkers. Als grafimediabedrijven en  centrale repro’s voordeel willen halen uit de impact van bestaande en nieuwe  technologieën, dan is het van essentieel belang dat ze verder kijken dan alleen  de productspecificaties en zich concentreren op de toegevoegde waarde die de  technologie biedt.”

Overzicht van  nieuwe producten en diensten op drupa 2012 – ‘Print and Beyond’

Print — De Ricoh Pro™ L4000  grootformaat inkjetprinter
De  Ricoh Pro L4000-serie is uitgerust met de nieuwe generatie van Ricoh’s  piëzo-elektrische printkoppen met duurzame latex inkt in zeven kleuren: CMYK,  lichtcyaan, lichtmagenta en wit. De printer bedrukt tal van substraten en is  ideaal voor de milieubewuste inkoper van signage, POP-materiaal (Point Of  Purchase) en displays voor binnen en buiten.

Verder is de Ricoh Pro L4000-serie uitgerust met printkoptechnologie  waarmee de printer met drie verschillende inktdruppelgroottes tegelijk kan  printen, met een minimale inktdruppelgrootte van 4 picoliter. Dit resulteert  steeds opnieuw in levensechte prints met vloeiende kleurovergangen. De  uitgebreide mediaondersteuning stelt klanten in staat om orders te printen op  een brede waaier aan substraten, zoals pvc, zeildoek, synthetisch papier, gecoat  papier, niet-gecoat papier, textielsoorten en meer.

De printer zal in het eerste kwartaal van 2013 verkrijgbaar zijn in  Noord-Amerika en Europa.

And— InfoPrint Process Director Express
InfoPrint Process Director Express is een nieuwe aanwinst voor het  Ricoh TotalFlow-portfolio. Het biedt klanten gebruiksvriendelijke end-to-end  workflowsoftware waarmee transactionele datastromen in het Adobe PDF-formaat  kunnen worden beheerd. Het biedt klanten in het middensegment de kracht en  schaalbaarheid van InfoPrint Process Director-software. Met InfoPrint Process  Director Express kunnen zij nu profiteren van de ervaring die Ricoh heeft  opgebouwd bij grotere commerciële en transactionele drukkers. Hiermee kunnen  gebruikers hun afdrukbeheer end-to-end automatiseren met schaalbare  controlefuncties voor Adobe PDF-workflows. Een ander voordeel is dat ze hun  operationele kosten kunnen verminderen door de bestandsvoorbereiding te  versnellen dankzij integratie met tools voor kleurbeheer zoals Enfocus PitStop  en Impostrip On Demand Digital Automation-software. Verder kunnen gebruikers de  PDF Mailroom Integrity-functie toevoegen om een waaier aan PDF-taken te  indexeren, bewerken, op te splitsen, sorteren en groeperen en ook om te  controleren of deze voldoen aan wet- en regelgeving. En de software ondersteunt  ook integratie met software van derden voor het automatiseren van herdrukken en  tools voor geavanceerd afdrukbeheer voor alle productieomgevingen.

Beyond — Ricoh Clickable Paper
De Clickable Paper-technologie is een  crossmediadienst die consumenten in staat stelt hun iPhone of Android-smartphone  op elk willekeurig gedrukt materiaal te richten om relevante online informatie  te ontvangen. De technologie is geschikt voor alle soorten drukwerk, zoals  kranten, tijdschriften, direct mail, boeken, brochures en posters. Consumenten  kunnen aan de hand van een eenvoudig herkenbaar logo onmiddellijk zien dat een  pagina ‘klikbaar’ is. De technologie ondersteunt koppeling van alle soorten  digitale informatie of diensten, waaronder multimediacontent, websites,  e-commercediensten en sociale netwerken.

Clickable Paper biedt snelle en krachtige herkenning van content  zoals tekst (in elke taal), afbeeldingen, foto’s of een combinatie. Er zijn  meerdere ‘hotspots’ mogelijk per document zonder dat de oorspronkelijke  bronbestanden hoeven te worden bewerkt of de lay-out hoeft te worden gewijzigd.  Hotspots zijn de plaatsen waarop de consument zijn toestel dan kan richten.  Bovendien kan aan elke hotspot andere online content worden toegewezen.  Clickable Paper ondersteunt een grote database met gekoppelde documenten en  biedt een gebruiksvriendelijke mobiele app voor smartphones.

Een CO2-neutrale drupa-deelname en  INGEDE-certificering
Op drupa maakt Ricoh  gebruik van zijn Carbon Balanced Printing Programma. Hierdoor zal alle  printproductie door Ricoh op de beurs CO2-neutraal zijn. En de  CO2-uitstoot die ontstaat door onvermijdelijk energieverbruik, zoals  verlichting en catering voor de stand op drupa, zal Ricoh compenseren. Het  bedrijf gebruikt niet alleen waar en wanneer mogelijk gerecycled papier, het zal  ook het afval laten recyclen door Arjowiggins Graphic, die het omzetten in pulp  en gebruiken om gerecycled papier te produceren. Vanuit zijn focus op het milieu  maakt Ricoh ook bekend dat de digitale full colour losbladproductiesystemen nu  gecertificeerd zijn door INGEDE (International Association of the Deinking  Industry), de Europese vereniging van papierfabrikanten. Deze certificering  bevestigt dat ingezameld papier dat is bedrukt met toner van deze Ricoh  Pro-systemen, kan worden ontinkt tijdens het papierrecyclingproces.

imagine.change.
drupa 2012 zal de eerste beurs zijn waaraan Ricoh deelneemt onder de  vlag van zijn nieuwe merkboodschap imagine.change. De nieuwe merkidentiteit  weerspiegelt de wereldwijde nadruk die Ricoh legt op dienstverlening, wat blijkt  uit de uitbreiding van zijn portfolio van production printing diensten, diensten  voor kantooromgevingen en andere organisatiegerichte diensten. De merkboodschap  verwijst ook naar het streven van Ricoh om echte partnerschappen aan te gaan met  zijn klanten die gebaseerd zijn op vertrouwen, en de focus van het bedrijf om  klanten te helpen hun bedrijf te laten groeien met behulp van innovatieve  producten, oplossingen en diensten.

* The  Economist Intelligence Unit, Agent of change – The future of technology  disruption in business, uitgevoerd met steun van Ricoh. Maart 2012.  www.ricoh-europe.com/thoughtleadership.

Rate this post

Print Friendly