Amstelveen, 1 maart 2012 – Grafische bedrijven laten groeimogelijkheden liggen door onvoldoende met klanten te communiceren. Dat is de belangrijkste conclusie van de vierde editie van het onderzoek ‘Insight Report – The Bigger Picture van’ Canon Europe, internationaal marktleider in digital printing. Zo is ruim een derde van de inkopers zich niet bewust van de voordelen van print-on-demand. Tegelijkertijd zijn de vooruitzichten voor de markt voor digitale printoplossingen zeer gunstig. Zo verwacht ruim 70 procent van de inkopers dat print steeds belangrijker wordt voor hun organisatie en vindt eenzelfde aantal print effectiever dan andere media in de communicatiemix. Canon presenteert het rapport tijdens drupa 2012: ’s werelds grootste beurs op het gebied van grafimedia die van 3 tot en met 16 mei in Düsseldorf op het programma staat. Bezoekers vinden de Canon stand in hal 8A, stand C06-1.

In het onderzoek komen ruim 420 topmanagers die verantwoordelijk zijn voor de inkoop van drukwerk aan het woord over trends en marktontwikkelingen. Uit deze interviews met senior beleidsmakers in het bedrijfsleven, marketingorganisaties en creatieve bureaus in heel Europa blijkt dat print nog steeds een belangrijk onderdeel is van de marketingmix. Bijna 9 op de 10 ondervraagden vinden professioneel drukwerk belangrijk voor de organisatie. 15 procent is zelfs van mening dat print een cruciale rol speelt en ruim 70 procent voorspelt dat het een steeds belangrijker rol speelt of minstens zo belangrijk blijft voor hun organisatie.

Onbenutte kansen

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat deze grafische bedrijven kansen laten lopen door hun klanten niet te informeren over de voordelen van digitaal printen. Met als resultaat dat inkopers vaak geen goede indruk hebben van de meerwaarde hiervan. Zo is meer dan een derde niet op de hoogte van de voordelen van print-on-demand, terwijl de time-to-market een hoofdrol speelt bij de keuze van mediakanalen. 1 op de 3 inkopers is bovendien niet op de hoogte van de mogelijkheden van printen in kleine oplages en bijna de helft maakt geen gebruik van gepersonaliseerde direct mail. Dit is niet verwonderlijk, omdat ruim de helft van de inkopers – in antwoord op de vraag of sprake is van een proactieve benadering op het gebied van advies en ondersteuning – benadrukt dat hun leverancier van drukwerk hen niet informeert over nieuwe ontwikkelingen of alternatieven.

Rate this post

Print Friendly