’s-Hertogenbosch, 31 januari 2012 – Om in te kunnen blijven spelen op de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van kantoorautomatisering en digitaal documentenbeheer gaat Ricoh Nederland haar organisatie aanpassen. Daarbij verstevigt Ricoh nadrukkelijk haar focus op het aanbieden van nieuwe digitale diensten. Dit maakte Carol Dona, President & CEO van Ricoh Nederland, vandaag op het hoofdkantoor in Den Bosch bekend. “We kiezen bewust voor deze focus. We zijn een financieel gezond bedrijf met een marktleidende positie en dat willen we zo houden. De sterk veranderende markt en klantvraag bieden volop kansen, waar we snel op willen inspelen. Maar om marktleider te blijven en aan de eisen van de klant te blijven voldoen, zullen we, naast het doen van de juiste investeringen, ons slimmer moeten organiseren.” Gevolg is dat het personeelsbestand de komende maanden met 100 tot 110 medewerkers wordt teruggebracht. De focus ligt hierbij op management en staf. Tegelijkertijd investeren we in nieuwe functies die ons de mogelijkheid bieden om de groeikansen uit te bouwen. Het sociaal plan gaat uit van het principe om betrokken medewerkers zo snel mogelijk ‘van werk naar werk’ te begeleiden. Bij Ricoh Nederland werken 1443 mensen.

Juist investeren

Eerder vandaag heeft Ricoh Nederland haar medewerkers op de hoogte gebracht van de maatregelen die het bedrijf zal nemen. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar al nadrukkelijk in haar kosten gesneden. Dit als onderdeel van een intern verbeteringsprogramma om het bedrijf in te richten op de constant veranderende marktvraag. In de onderbouwing van de plannen ging de directie nadrukkelijk in op de stroomversnelling waarin de markt van automatisering en digitaal documentbeheer is gekomen. In mei vorig jaar meldde Ricoh nog dat een internationale herstructurering geen directe gevolgen voor Ricoh Nederland zou hebben. “In de snel veranderende markt zien we vele kansen. Om hierop te kunnen inspelen zullen we nu actie moeten ondernemen en sneller moeten schakelen”, aldus Dona. “Gezien de dalende print- en kopieermarkt moeten we onze concurrentiepositie verbeteren en verstevigen. Dit betekent investeren in nieuwe competenties en dus functies, marktkennis, nieuwe ontwikkelingen, proposities en diensten. De ingezette koers, met een focus op het leveren van totaaldiensten en het maximaal leveren van waarde aan onze klanten vraagt onherroepelijk om verdere aanpassingen in onze organisatie.”

“Ricoh is mondiaal toonaangevend op het gebied van documentbeheer en datamanagement systemen”, legt hij uit. “In Nederland is onze marktpositie zonder meer goed en dat willen we zo houden. Onze gedegen kennis en de kwaliteit van onze dienstverlening stellen ons in staat die winstgevende positie uit te bouwen. We gaan dus niet ‘afbouwen’, integendeel: we gaan juist investeren: in nieuwe technologieën, in slimme product/dienst-marktcombinaties, en in onze mensen. We varen een duidelijke koers om Ricoh door deze tijden te leiden. Daar heb ik alle vertrouwen in. Nog nadrukkelijker dan voorheen moeten we de klant centraal stellen en beseffen dat de vraag van morgen anders is dan die van vandaag.”

Werk naar werk

De directie voert nauw overleg met ondernemingsraad en vakbonden over de invulling van het sociaal plan. Carol Dona erkent dat het moeilijk is om gedwongen afscheid van gewaardeerde medewerkers te moeten nemen. Maar als directie moeten wij in het belang van onze klanten, onze medewerkers en van Ricoh denken.” De CEO van Ricoh Nederland benadrukt dat het bedrijf er alles aan zal doen om de betrokken medewerkers zo snel mogelijk naar nieuw werk te begeleiden.

 

Rate this post

Print Friendly