Weesp – 15 november 2011 – Met ongeveer 200 deelnemers werd de 4e editie van DocumentLifeCycle in Burgers’ Zoo in Arnhem opnieuw een geslaagd evenement. De organisatie, die in handen was van Xplor Nederland en BBP, de uitgever van VIP/Doc, kijkt daarom tevreden terug. Centraal thema was dit jaar ´communicatie´.

Uiteraard was er veel aandacht voor de inhoudelijke kant van en trends in het vak. Daar draait het evenement tenslotte om. Ger Jacobs (commercieel directeur PostNL) toonde zich wederom een uitstekend debater in de paneldiscussie onder leiding van Jan Kloeze (hoofdredacteur VIP/Doc) over aanbestedingen in de postwereld. De aanvulling in het panel met Aloys van Balen (voorzitter Xplor Nederland) zorgde ervoor dat ook ruim aandacht werd geschonken aan het fenomeen ‘ketenbeheer’. ‘Kosten spelen daarin weliswaar een grote rol, maar zijn zeker niet altijd doorslaggevend’, aldus Van Balen. Kennis van zaken aan de vragende kant van de markt was en is volgens het derde panellid Johan Arends (inkoper bij Benefit) een nogal lastig onderdeel in die keten: ‘Maar al te vaak worden zaken gevraagd die niet van toepassing zijn of onvoldoende onderbouwd.’

Het dagvoorzitterschap was in handen van Associate Professor in Information Behaviour, Guus Pijpers, die tevens één van de keynotes verzorgde. Volgens Pijpers is informatie ‘het nieuwe goud’, maar alleen voor diegenen die er goed mee weten om te aan. ‘Voorwaarde is dan wel dat we moeten stoppen ermee om te gaan alsof het fastfood is´, aldus Pijpers tijdens zijn betoog. Pijpers pleitte voor de introductie van een informatiecoach om het belang van informatie binnen een organisatie te (blijven) onderstrepen.

In de middag zorgden negen parallelsessies ervoor dat een drietal belangrijke stromingen in het vak, ECM, Post en Print de aandacht kregen die ze verdienen.

VGP Award

RPost werd winnaar van de VGP Award en versloeg daarmee de andere genomineerden, AcceptEmail en SSL Post. Opvallend genoeg gingen alle drie de genomineerden met hun innovatieve toepassing voortvarend verder op het digitale pad. Die tegenstelling digitaal-analoog stond ook centraal in de besloten EDP-sessie en zal een vervolg krijgen op de Xplor-bijeenkomst van 13 december bij de Rabobank tijdens het najaarsevenement.

Een humoristische samenvatting van de dag in 100 coupletten door een dichteres zorgde voor een amusante en leuke afsluiting van een geslaagd evenement. Na vier jaar is DLC uitgegroeid tot het evenement voor de documentprofessionals, waar je geweest moet zijn.

Over Xplor Nederland

Xplor Nederland is het grensverleggend platform voor documentprofessionals. Xplor Nederland vormt een actieve netwerk- en kennisorganisatie voor alle professionals uit de wereld van het document en richt zich op de Document Life Cycle: compositie, productie en logistiek van fysieke en digitale documenten. De vereniging telt ca. 250 leden en is aangesloten bij Xplor International.

Rate this post

Print Friendly