Turnhout, 22 augustus 2011. QR-codes winnen langzaam maar zeker aan populariteit. Ze zijn ook de perfecte manier om een extra element aan drukwerk toe te voegen, al was het maar een link naar een webpagina. Maar uit een recente studie van het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC) blijkt dat minder dan een kwart van de QR-codes die het VIGC recent in advertenties, magazines, folders gezien heeft, leesbaar zijn met een gemiddelde smart phone. Hierdoor blijven er mooie kansen op zichtbaarheid liggen. Om ontwerpers, reclamebureaus, marketeers, grafische bedrijven te ondersteunen bij het implementeren van succesvolle QR-codes, lanceert het VIGC daarom een QR-code test service.

“Met QR-codes kan je een aantal héél leuke dingen doen. Deze linken naar een website, is het meest eenvoudige. Maar je kan er ook alle gegevens van een evenement aan toevoegen, of al je contactinformatie. Of zelfs de exacte locatie van het kantoor, tot op minder dan een meter nauwkeurig.”, vertelt Eddy Hagen, directeur VIGC. “Maar er is wel één belangrijke voorwaarde: de QR-code moet leesbaar zijn. En net daarin falen momenteel een groot aantal QR-codes.”

Studie-onderzoek naar leesbaarheid

Tijdens de voorbereiding van het VIGC ExpertenNetwerk ‘Paper-to-X’ – een nieuw, door de Vlaamse overheid gesteund project – deed het VIGC een aantal testen met QR-codes. Enkele tientallen QR-codes in advertenties, magazines, folders, … werden verzameld en getest. Het resultaat was ontluisterend: meer dan driekwart was niet leesbaar met een gemiddelde smart phone. Enkel met een recente of duurdere smart phone of tablet, die meestal over meer en betere scherpstel- en zoommogelijkheden beschikken, lukte het wel. Maar ook hiermee liep het niet altijd even vlot. Een QR-code niet vlot kunnen lezen, is natuurlijk een dooddoener: mensen haken onmiddellijk af, meestal slechts na één poging.

VIGC QR-code test en rapport

De VIGC QR-code test service maakt gebruik van meerdere smart phones – oudere en nieuwere modellen – en gebruikt ook verschillende QR-reader software tools. Want ook deze kunnen sterk verschillen. Alle klanten krijgen dan een rapport met de bevindingen van het VIGC over de leesbaarheidresultaten. Indien gewenst en van toepassing, formuleert het VIGC ook suggesties over hoe de QR-codes en de uiteindelijke resultaten kunnen worden verbeterd. Klanten kunnen als dusdanig de performantie van hun QR-codes verhogen en zo meer resultaten genereren.


Paper-to-X: grafische industrie ondersteunen bij vernieuwingen

“De doelstelling van het Paper-to-X project is de grafische industrie te ondersteunen bij twee belangrijke vernieuwingen in deze sector. Enerzijds bij de overgang van papieren uitgaven naar elektronische uitgaven zoals e-books en apps. Anderzijds bij de implementatie van tools die de papieren communicatie een meerwaarde kunnen geven door deze bv. te linken naar nieuwe media, zoals bv. QR-codes.”, vertelt Hagen. “De projectkosten worden voor 80% gesteund door de Vlaamse Overheid, de overige 20% van de financiering moet door de bedrijven zelf worden aangeleverd. De Vlaamse Overheid gelooft stellig in de slaagkansen van deze vernieuwingen voor de grafische industrie: het VIGC-project was een van de elf goedgekeurde projecten uit meer dan veertig aanvragen uit verschillende industriesectoren.”

Bedrijven die geïnteresseerd zijn in deze nieuwe VIGC-service, of in het VIGC-project ‘Paper-to-X’, kunnen contact opnemen met Eddy Hagen, directeur VIGC, via mailto:eddy.hagen@vigc.be.

Rate this post

Print Friendly