Hoofddorp – 9 juni 2011 – Op 31 mei jl. vond in het Evoluon in Eindhoven de jaarlijkse Content Day Benelux van OpenText plaats. Meer dan 400 ECM-professionals, waaronder ruim 300 klanten van OpenText, kwamen op dit evenement af om kennis te vergaren en te delen over hoe de mogelijkheden van Enterprise Content Management optimaal kunnen worden benut. Voor het eerst dit jaar waren ook klanten en partners van het door Open Text overgenomen StreamServe bij deze zeer geslaagde Content Day Benelux betrokken. Het programma omvatte een mix van interactieve sessies, inclusief customer cases, zakelijk en technisch georiënteerde breakouts en best practices- en thought-leadership-sessies. Tevens werd stilgestaan bij het 20-jarig bestaan van OpenText.


Eugene Roman, de Chief Technology Officer van OpenText was speciaal overgekomen uit Canada. Hij gaf in zijn keynote ruimschoots aandacht aan de technologische ontwikkeling van de afgelopen jaren: “De wereld verandert continu en de veranderingen op het gebied van technologie zijn het allergrootst. Het is voor geen enkele organisatie mogelijk om al deze veranderingen alleen aan te gaan. Het ingewikkelde aan de digitale wereld is bovendien dat het mogelijk is om overal aanwezig te zijn, maar ook dat is lastig om alleen te realiseren. In deze ‘nieuwe’ tijd zijn smartscreens ‘everywhere’ en dat betekent dat ook content ‘everywhere’ is. Dit heeft als gevolg dat informatie door de social apps nu met één druk op de knop voor het oprapen ligt. Belangrijk hierbij is wel dat dit op een veilige en gecontroleerde manier gebeurt; OpenText richt zich onder andere op het ontwikkelen van social apps die klanten in staat stellen social media zowel binnen als buiten de firewall op een veilige manier in te zetten.”


Hans Gerd Schaal, Director SAP Ecosystem Reseller Portfolio, ging in zijn keynote in op het strategische partnership tussen OpenText en SAP: “Toen begin jaren negentig ECM steeds meer in opkomst kwam, stond SAP voor de keuze om zelf een suite te ontwikkelen of een samenwerking aan te gaan met een toonaangevende partij. Vanwege de kennis en expertise van OpenText op het gebied van ECM heeft SAP er destijds voor gekozen met OpenText in zee te gaan. Anno 2011 beschikken SAP en OpenText over acht verschillende geïntegreerde SAP/ECM-toepassingen die gezien kunnen worden als de meest krachtige oplossingen om de lifecycle van content compleet te maken.”


Jens Rabe, Vice President Business Strategy bij OpenText schetste in zijn ‘Roadmap & Market Trends’ een aantal belangrijke mijlpalen van OpenText in retrospectief van november 2009 tot en met heden. “De afgelopen periode heeft OpenText een aantal belangrijke nieuwe oplossingen gelanceerd, zoals OpenText Everywhere en OpenText Web Experience Management. OpenText heeft verder een sterke groei in het marktaandeel doorgemaakt en beschikt nu over 18,4% van de gehele ECM-markt. Dit grote marktaandeel wordt uiteraard mede veroorzaakt door de overnames die OpenText onlangs heeft gedaan; StreamServe, Metastom en weComm zijn nu allemaal onderdeel van OpenText. Deze strategische overnames bieden OpenText de mogelijkheid te profiteren van de investeringen die deze bedrijven de afgelopen jaren in allerlei technologieën hebben gedaan”, aldus Rabe. “Met de laatste overname van weComm speelt OpenText in op de social media trend en treedt de organisatie toe tot deze snelgroeiende markt. OpenText ondersteunt organisaties nu bij de ontwikkeling van mobiele apps voor alle apparaten, zodat zij hun klanten en consumenten efficiënt kunnen bereiken. Om ervoor te zorgen dat al deze overnames en lanceringen van nieuwe producten soepel blijven verlopen, zal de komende tijd veel geïnvesteerd worden in integraties.”


Het middagprogramma bestond uit maar liefst vierentwintig breakoutsessies die waren onderverdeeld in zes verschillende streams. Om de verschillen tussen deze streams te benadrukken, was een duidelijk onderscheid gemaakt tussen transaction, engagement en lifecycle georiënteerde presentaties. Daarnaast waren er specifieke tracks voor eDOCS- en StreamServe-klanten. Ook werden vijf succesvolle klantcases gepresenteerd: AkzoNobel, Nationale Nederlanden, Albert Schweitzer Ziekenhuis, Gemeente Amsterdam en Menzis. Deze klantcases toonden hoe de oplossingen van OpenText in de praktijk op een efficiënte manier worden gebruikt.

Ingrid Bosman, Country Manager Benelux bij OpenText, kijkt terug op een geslaagde dag. “Het aantal bezoekers van Content Day Benelux 2011 van ruim 400 overtrof ruimschoots het bezoekersaantal van vorig jaar. Naast inspirerende keynotes en presentaties van klanten en partners hadden bezoekers uitgebreid de gelegenheid om te netwerken met collega’s uit verschillende industrieën.”


De Conferentie werd ondersteund door een aantal officiële OpenText-partners, waaronder: Microsoft, SAP, Delaware Consulting, Capgemini, I.R.I.S., Logica, Nokavision, The Consultancy Firm, Devoteam, OneFox, Accenture, Deloitte en Sogeti.

Rate this post

Print Friendly