Naarden, 26 April 2011 – Recyclen is een gangbare praktijk binnen Europese bedrijven. Toch gelooft de meerderheid van de werknemers dat hun bedrijf op dit vlak beter zou kunnen presteren. Dit blijkt uit onderzoek van Lexmark, leverancier van printoplossingen.

619 kantoormedewerkers verdeeld over elf Europese landen, waaronder Nederland, werden ondervraagd naar hun sorteergewoonten. 70 procent van de ondervraagden gaf aan dat hun bedrijf papier recyclet. Meer dan de helft (57 procent) recyclet inktpatronen en meer dan eenderde sorteert plastic, glas of elektronische apparaten. Ondanks deze bemoedigende cijfers vindt 86 procent van de ondervraagden, dat hun organisatie meer kan investeren in recycling-activiteiten.

Hoewel veel organisaties reeds sorteren, zegt één op de tien ondervraagden dat hun bedrijf dat niet doet. Ruim eenderde (34 procent) wijt dit probleem aan het ontbreken van een recycling-beleid. 21 procent vindt dat recycling te moeilijk, te duur en tijdrovend is en dat dit vaak resulteert in een rommelige werkruimte.

Organisaties die wel sorteren zien duidelijk voordelen. Meer dan tweederde (68 procent) geeft aan dat hun bedrijf recyclet om het milieu te helpen. Ook de voordelen voor de onderneming als geheel worden vaak erkend. De meest voorkomende voordelen in deze categorie zijn geldbesparing (27 procent), negatieve invloed op het milieu minimaliseren (25 procent), motivatie van personeel (21 procent) en stimulatie van een positief bedrijfsimago (21 procent).

“Het is positief dat zoveel bedrijven recyclen en dat ze zich bewust zijn van de ecologische en zakelijke voordelen”, zegt Rob Greaves, General Manager Lexmark Benelux. “Het valt echter wèl op dat veel mensen spontaan ruimte voor verbetering erkennen. Daarom is het belangrijk voor bedrijven om recycling zo vlot mogelijk te laten verlopen. Initiatieven zoals ons eigen recyclingprogramma voor inktpatronen zijn ontworpen om het voor bedrijven eenvoudiger te maken om samen met hun personeel het milieu zo min mogelijk te belasten.

Achtergrond enquête

Lexmark heeft 619 werknemers ondervraagd in elf Europese landen: België, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Italië, Nederland, Polen, Portugal, Zweden, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoek werd voltooid in maart 2011.

Rate this post

Print Friendly