Operationele doorlichting creëert platform voor expansie

28 februari 2011 – Gent, België – Enfocus realiseerde in 2010 een wereldwijde groei van 20%. Deze groei volgde op een uitgebreide operationele doorlichting. Cruciaal voor dit succes was de sterke tweecijferige groeibijdrage van de Noord-Amerikaanse markt. Het bedrijf noteerde ook een indrukwekkende stijging van maar liefst 45% van de verkoop van zijn Switch oplossing.

De stijging volgt op een grondige operationele doorlichting die werd uitgevoerd om het beter te doen dan in 2009. “2010 was het jaar van de heropleving voor Enfocus”, zegt Fabian Prudhomme, Vice-President van Enfocus. “De resultaten van 2009 weerspiegelden het moeilijke economische klimaat van die periode. We namen de beslissing om onze operationele procedures kritisch te analyseren en na te gaan hoe we de manier waarop we werken, konden verbeteren. De doorlichting zorgde ervoor dat we onze verkoopdoelstelling voor 2010 haalden en zelfs overtroffen.”

Enfocus veert op na strategische doorlichting

Enfocus realiseerde een aanzienlijke omzetstijging en versterkte zijn marktaandeel in Noord-Amerika na de aanstelling van personeel in sleutelposities en de doorvoering van een aantal interne veranderingen: “2010 draaide voor ons in hoge mate om het versterken van de positie van Enfocus in Noord-Amerika. De recentste verkoopcijfers tonen aan dat we hierin zijn geslaagd”, zegt Prudhomme. “We streven ernaar om in 2011 voort te bouwen op dit momentum en een groter deel van deze belangrijke markt in te nemen. We zijn optimistisch dat de verkoopcijfers de volgende 12 maanden verdere groei zullen tonen.”

De indrukwekkende ommekeezbij Enfocus volgt op de implementatie van een strategie om op 18 maanden tijd een duurzame groei te realiseren. Deze strategie omvatte een businessplan met verschillende initiatieven om het marktaandeel te vergroten in belangrijke gebieden, zoals geografische expansie, veranderingen in de organisatie, productgerelateerde veranderingen en ontwikkelingsplannen. De focus van de strategie lag vooral op de automatiseringsoplossingen van Enfocus. Tegelijkertijd zorgde de strategie ervoor dat het bedrijf zijn marktleiderspositie handhaafde op het gebied van preflighting.

“We herwonnen marktaandeel in bepaalde regio’s waar we als het ware het contact met de klant hadden verloren”, voegt Prudhomme eraan toe. “Daarnaast is het ook cruciaal dat we een aanzienlijke omzetstijging hebben gerealiseerd voor enkele van onze belangrijkste oplossingen, die een belangrijke rol spelen in onze strategie op middellange en lange termijn.”

45% meer klanten maakten de Switch

Een van die belangrijke oplossingen is Switch, waarvan de verkoop met 45% is gestegen ten opzichte van 2009. Prudhomme legt uit: “Onze klanten beginnen in te zien welke impact automatisering kan hebben op hun activiteiten. Onze uitstekende instapoplossingen voor automatisering zijn schaalbaar, zodat ze kunnen worden aangepast aan de specifieke behoeften van klanten. Bovendien integreren ze naadloos met onze preflighttechnologieën.”

Het Enfocus portfolio omvat ook PitStop Connect. Deze oplossing werd gelanceerd op Ipex en is inmiddels zeer goed ontvangen. PitStop Connect helpt ontwerpers, drukkers en uitgevers eenvoudiger en efficiënter met elkaar samen te werken en hun productiviteit te verhogen. Het in oktober gelanceerde PitStop Pro 10 bood dan weer een aantal belangrijke verbeteringen en functies die door klanten waren aangevraagd. Ook deze oplossing mocht rekenen op een hoge acceptatie.

Op het gebied van de verkoop van licenties en upgrades blijven de preflightoplossingen de best verkopende applicaties, waarbij PitStop Pro duidelijk aan de top staat.

Klantensupport verdubbeld

De ‘You first!’ filosofie van Enfocus – die klanten vooropstelt – vormt het hart van de strategie van het bedrijf. “We zijn trots op de kwaliteit van onze producten, maar we zijn ons ervan bewust dat er altijd ruimte voor verbetering is”, zegt Prudhomme. “Daarom hebben we onze capaciteit voor klantensupport in 2010 verdubbeld. Enfocus klanten weten dat ze worden gewaardeerd. Onze sterk uitgebreide supportorganisatie zorgt ervoor dat hun stem wordt gehoord en dat eventuele problemen snel worden opgelost.”

Enfocus is van plan zijn supportactiviteiten verder te ontwikkelen. Ook in 2011 zal het zijn processen doorlopend evalueren en waar nodig verbeteringen doorvoeren.

Focus voor de toekomst

Enfocus zal een reeks activiteiten lanceren om de aanhoudende groei van het nieuwe Crossroads programma te ondersteunen. Het zal een internationale community uitbouwen van partners die gebruikmaken van Switch, terwijl er in de Switch architectuur aanzienlijke veranderingen zullen worden geïntroduceerd om tegemoet te komen aan de behoeften van verschillende markten. Daarnaast zal het bedrijf zich verder richten op groei van zijn activiteiten in Noord-Amerika en op de expansie van zijn aanwezigheid in Azië. Ten slotte zal een nieuwe corporate website ervoor zorgen dat het bedrijf op een betere manier kan communiceren met klanten, prospects en de media.

Prudhomme besluit: “We hebben de tijd genomen om het juiste groeipad uit te stippelen en tegelijkertijd een zeer leane organisatie te blijven. Ons team van softwareprofessionals is vastberaden om voort te bouwen op het succes van 2010 en beschikt over de ideale werkinfrastructuur om deze doelstelling te realiseren.”

Rate this post

Print Friendly