De Japanse producent van print systemen en Eastman Kodak hebben een wereldwijde overeenkomst gesloten voor de distributie en wederverkoop van elkaars producten voor de professionele grafische markt.

Beide spelers gaan samenwerking aan om beter te concurreren tegen HP, Xerox, Ricoh en Canon/Oce om het grafische en hoogvolume printsegment. Deze digitale printmarkt richt zich op de vervanging van analoge offset markt. Digitaal biedt opdrachtgever meer mogelijkheden in persoonlijke 1 op 1 communicatie, welke beter aansluit bij huidige CRM en Social Media.

De kracht van Konica Minolta zijn de lichtere productiesystemen en van Kodak op de midrange en hoogvolume productiesystemen.

“Samenwerking met andere bedrijven is noodzakelijk, we kunnen niet alles zelf doen” heeft Jun Haraguchi, hoofd Konica Minolta Globel Business Technology Sales, aangegeven in een interview. “We zullen partners nodig hebben om emerging markten te bedienen”. Konica Minolta wil de verkoop van haar productieprinters verdubbelen in 2013. Op dit moment is de omzet 1,10 milard dollar.

Welke gevolgende de samenwerking heeft voor de samenwerking tussen Kodak, Ricoh en Océ/Canon is nog niet duidelijk. Ricoh en Océ verkopen Kodak systemen voor de grafische markt.

[update 1-3-2011]

Kodak gaat de Konica Minolta’s bizhub Press C6000, C7000 and C8000 kleurenprint systemen verkopen in de VS, UK, Duitsland en Frankrijk en de bizhub Pro 1200/1200P in de VS. Konica Minolta gaat Kodak’s Digimaster verkopen in Europa en Japan. De NexPress en de DigiMaster in de VS en Australië.

(c) 2011 Docufacts

Rate this post

Print Friendly