De afgelopen periode zijn een groot aantal strategische samenwerkingen aangekondigd. Een kort overzicht:

  • Océ/Canon en ManRoland
    Enige weken geleden kondigde Océ een strategische alliantie aan ManRoland voor wereldwijde samenwerking rondom digitale printoplossingen voor de grafische industrie. [LINK]. Het gaat hierbij om de wederverkoop van de hoogvolume digitale inkjet continues feed systemen van Océ.
  • Ricoh en Heidelberg
    Eergisteren heeft Ricoh een strategische samenwerking aangekondigd met Heidelberg voor de wederverkoop van de losblad productieprinter C901 in Duitsland en Verenigd Koninkrijk. [LINK].
  • HP en Pitney Bowes
    Sinds enige tijd verkoopt Pitney Bowes (leverancier van print & mail oplossingen) de hoogvolume inkjet productieprinter van HP onder de naam IntelliJet [LINK]
  • Konica Minolta en Kodak
    Gisteren hebben Konica Minolta en Kodak een vergaande samenwerking aangekondigd voor de verkoop van elkaars producten. Hiermee wil Konica Minolta haar positie in de grafische markt verstevigen. [LINK]
  • Xerox en ?
    Xerox heeft een sterke positie op de grafische markt. Samenwerking lijkt zich te focussen op de transformatie naar dienstverlener op het gebied van hoogvolume processen (BPO). De wordt analyse onderbouwd door de overname van ACS (Transport) vorig jaar en Unamic (Customer Care) deze week. [LINK]

Bovenstaande geeft het vermoeden dat na consolidate van de producenten voor kantoormarkt ook de grafische markt zich verder zal consolideren. Het ontwikkelen van geavanceerde digitale systemen is te duur. Het realiseren van voldoende afzet is noodzaak.

Einde van Offset?

Een onderzoek van de Printing Industry Information and Research Organization (PRIMIR) geeft aan dat digitaal printen groeit met 15.9%  en traditioneel offset afneemt met 0.3 % . In de totale markt is heeft digitaal een volumeaandeel van 3% en offset 97%.  Volgens Heidelberg heeft print een marktomvang van $ 554 miljard, waarvan 6% voor digiale productie. Andrew Tribute van Attributes Associates verwacht dat de groei van gepersonaliseerd (VDP) printen vooral gaat plaatsvinden in transactievolume op hoogvolume inkjet. “Voor kwaliteit drukwerk is de huidige inkjet tehnologie nog ontoereikend en zal overprint methode, waarbij offset wordt ingeprint met variabele data stevig concurren met volledig inkjet. Het moment dat digitaal volume groter is dan offset is nog ver weg”.

2011 (c) Docufacts

Rate this post

Print Friendly