Adobe wijzigt op revolutionaire wijze de manier waarop de wereld met ideeën en informatie
omgaat. Al 25 jaar geven de bekroonde software en technologieën van ons bedrijf een nieuwe definitie aan werk, entertainment en persoonlijke communicatie, door nieuwe normen te stellen voor het maken en afleveren van inhoud waarbij mensen praktisch overal en altijd betrokken zijn. Of het nu gaat om rijke beelden in druk, op video en op film of om dynamische digitale inhoud voor tal van media, de impact van Adobe-oplossingen is duidelijk in iedere branche en voelbaar voor iedereen die informatie creëert, bekijkt en er interactief mee werkt. Met zijn reputatie als een uitmuntend bedrijf en zijn portefeuille van veel van de meest gerespecteerde en herkenbare softwaremerken is Adobe een van ‘s werelds grootste en meest gediversifieerde softwarebedrijven.

Geschiedenis van vernieuwing
De oprichters van Adobe, Chuck Geschke en John Warnock, deelden een visie op uitgeverij en grafische kunsten die voor altijd de manier zou veranderen waarop mensen informatie maken en met informatie omgaan. De twee mannen ontmoetten elkaar aan het eind van de jaren 1970: zij werkten toen bij het befaamde Xerox Palo Alto Research Center (PARC), waar zij onderzoek deden naar apparaatonafhankelijke grafische systemen en afdrukmogelijkheden.
In hun opwinding over de kans dat zij met hun werk een nieuwe vorm zouden geven aan computergebruik, beseften Geschke en Warnock uiteindelijk dat zij hun ideeën alleen van de tekentafel naar de snel opkomende technologiemarkt zouden kunnen brengen
als zij hun eigen bedrijf startten.
In 1982 richtten zij Adobe Systems Incorporated op basis van een simpel uitgangspunt op: hoe kunnen tekst en afbeeldingen op een computerscherm prachtig en nauwkeurig worden omgezet naar druk? Een jaar later gaven zij mede de aanzet tot de revolutie in desktoppublishing
door de Adobe® PostScript®-technologie te introduceren, waarmee zij een radicaal nieuwe benadering boden voor het op papier afdrukken van tekst en afbeeldingen. Voor het eerst kon een computerbestand exact zo worden afgedrukt als het op het scherm stond, waarbij alle opmaak, afbeeldingen en fonts behouden bleven. Adobe PostScript werd in licentie verstrekt aan printerproducenten over de hele wereld en leverde ongekende kostenbesparingen
en productiviteitsverbeteringen. En ook vandaag nog is Adobe PostScript een kerntechnologie op printers.
Normen voor de industrie
Op basis van het succes met de PostScript-technologie breidde Adobe zijn activiteiten uit naar de ontwikkeling van softwaretoepassingen voor desktops, met de Adobe Illustrator®- en Adobe Photoshop®-software: de ontwerpindustrie zou nooit meer hetzelfde zijn. Door deze baanbrekende toepassingen konden ineens veel complexere afbeeldingen en afbeeldingen
van een grotere kwaliteit worden gemaakt voor drukprocessen, en later werd dit ook mogelijk voor inhoud die werd gemaakt voor video, film en het web en voor andere computerapparatuur. Daarna volgde de Adobe InDesign®-software, wat de markt voor
paginalay-out danig overhoop gooide en waardoor toonaangevende tijdschriften, kranten en bedrijfsmerken konden overschakelen op moderne, geïntegreerde publicatiewerkprocessen.
Als verdere uitwerking van hun visie om computergebruik geheel te vernieuwen en te verbeteren, introduceerde Adobe de Adobe Acrobat®-software en de Adobe PDF-indeling (Portable Document Format), waarvoor het bedrijf zijn expertise op het gebied van desktopsoftware combineerde met zijn roots in PostScript-afdrukken. Acrobat en PDF betekenden een revolutie voor samenwerking en het delen van informatie, doordat zij mensen wereldwijd in staat stelden om digitale documenten exact zoals bedoeld af te leveren op verschillende computerplatforms en in verschillende toepassingen, net zoals PostScript dat had gedaan voor papieren documenten. Acrobat had snel succes en tegenwoordig
is PDF de feitelijke norm voor overheden en bedrijven overal die documenten delen via het web, bedrijfsintranetten en e-mail.

Van desktopoplossingen tot oplossingen voor bedrijven
Terwijl de vraag naar digitale inhoud explosief toenam, vormden Adobe-oplossingen een  katalysator voor de uitwerking van ideeën: van concept, via creatie tot levering op elk willekeurig digitaal apparaat. De benoeming van Bruce Chizen als CEO van Adobe in 2000 betekende een verdere versterking van Adobes leidende marktpositie, terwijl Adobe zijn strategieën naleefde om van een desktopsoftwarebedrijf door te groeien naar een leverancier van platforms voor bedrijven. Met de overname van Macromedia, Inc. in 2005 (ontwikkelaar van de overal verkrijgbare Flash®-technologie en een pionier in multimedia en webontwikkeling) breidde Adobe zijn sterke technologische basis en portefeuille van klantoplossingen uit.
Industriebepalend technologieplatform
Tegenwoordig zorgt het krachtige technologieplatform van Adobe, gebaseerd
op de Adobe PDF- en Flash-technologie, voor een groteverbetering van de manieren
waarop mensen informatie maken, beheren en leveren en met informatie omgaan.
De gratis Adobe Reader®- en Flash Player-software (die al wordt gebruikt op honderden miljoenen computers,
mobiele telefoons en slimme apparatuur wereldwijd) stelt mensen overal in staat samen te werken en met informatie en inhoud om te gaan, via internet, bedrijfstoepassingen en online vergaderingen of via dynamische digitale documenten.
De mogelijkheden van het technologieplatform van Adobe worden verder uitgebreid door een grootschalig netwerk van andere leveranciers van oplossingen die toepassingen ontwikkelen die aantoonbare zakelijke voordelen bieden in een reeks van verschillende branches.
Klanten wereldwijd bedienen
Adobe-oplossingen worden dagelijks gebruikt door veel van de grootste organisaties ter wereld in een reeks van branches, zoals de uitgeverij, overheid, financiële dienstverlening,
telecommunicatie en onderwijs. Adobe mag onder meer Hearst Magazines, de Amerikaanse belastingdienst, de Deutsche Bank, Nokia, Yahoo! Inc., de University of California in Los Angeles (UCLA), SAP, Wal-Mart en duizenden andere toonaangevende organisaties wereldwijd tot zijn klanten rekenen. De belangrijkste klantsegmenten zijn:
• Kenniswerkers en bedrijven: bedrijven en overheidsinstellingen gebruiken desktop- en serveroplossingen van Adobe om hun productiviteit, samenwerking en bedrijfsprocessen binnen en buiten de organisatie te verbeteren.
• Creatieve professionals en ontwerpers: met Adobe-oplossingen zorgen ontwerpers, uitgevers,
fotografen en videografen ervoor dat merken en producten opvallen in overvolle markten, door aantrekkelijke inhoud te ontwerpen voor levering in drukvorm, op het web, voor video en op mobiele apparatuur.
• High-end consumenten: allerlei verschillende liefhebbers gebruiken de populaire oplossingen
van Adobe om afbeeldingen en inhoud te ontwikkelen, te verfraaien en in drukvorm en op allerlei verschillende digitale apparaten af te leveren.
• Partners en ontwikkelaars: het technologieplatform van Adobe stelt ontwikkelaars, system integrators en producenten van software in staat om dynamische toepassingen te bouwen die inspelen op de vraag van het bedrijfsleven naar betere mogelijkheden om interactief met informatie te werken.
Sterke cultuur en betrokkenheid bij de gemeenschap
Het langdurige succes van Adobe is gebaseerd op zijn vernieuwende bedrijfscultuur en zijn ervaren werknemers in landen overal ter wereld. Het bedrijf stond in 2007 op nummer 31 van de lijst “De beste bedrijven om voor te werken” van het blad FORTUNE en stond bovendien op de vijftiende plaats van de lijst met “Beste werkplekken in India”.
Het bedrijf versterkt ook de gemeenschappen waarin zijn werknemers wonen en werken door leningen en in-kind bijdragen te verstrekken, zoals gratis software, vrijwilligersondersteuning
en softwaretraining voor non-profitorganisaties.
Adobes streven om een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop mensen omgaan met ideeën en informatie is vandaag nog even sterk als in 1982. Voor vrijwel alle afbeeldingen
in tijdschriften, op reclameborden en in advertenties (of bij films of op tv en digitale apparatuur) is op de een of andere manier gebruikgemaakt van Adobe-software. Met zijn focus op vernieuwing blijft Adobe nieuwe manieren zoeken waarop de wereld informatie maakt en beleeft en met informatie omgaat.

Rate this post

Print Friendly