Breukelen, 24 januari 2011 – Zorgverzekeraar CZ maakt haar verkooppromotiemateriaal nu in eigen beheer en met een eigen webwinkel, en bespaart daarmee 90 procent op de printkosten. CZ koos hierbij voor Xerox als leverancier van de XMPie software, die variabel printen mogelijk maakt.

CZ besteedde de productie van drukwerk via een webwinkel voorheen uit aan een drukkerij. Het gaat hierbij om drukwerk gericht op klanten (tussenpersonen en collectiviteiten) dat verkopers van CZ zelf laten maken, zoals flyers, posters en folders. Door de hoge kosten van deze externe oplossing besloot CZ dit in eigen beheer uit te gaan voeren. CZ beschikte al over eigen repro’s met printers en wilde ook de webwinkel in eigen beheer. “Wij hebben gekeken naar diverse mogelijkheden en kozen uiteindelijk voor Xerox met hun XMPie software, onder meer omdat deze integreert met de huidige studio-applicaties. Ook begreep Xerox hoe een webwinkel moet werken en werd er flexibel naar onze eigen situatie gekeken tijdens het begeleiden van het hele proces”, aldus Rieks Rijkers, Manager van de CZ Studio.

Na het doorlopen van een Proof of Concept is CZ er in samenwerking met Xerox in geslaagd een webportaal te ontwikkelen waarbij goed is gekeken naar wat de commerciële medewerkers van CZ wilden, zoals meer persoonlijke folders, gericht op de klant zelf. Medewerkers kunnen nu zelf inloggen in de webwinkel om hun bestelling door te geven. Zij geven zelf de variabelen voor het drukwerk aan, zoals namen van collectieve klanten en intermediairs. Er worden ook meteen een orderbon voor de reproafdeling en een begeleidend schrijven voor de klant gemaakt. Rieks: “De kunst van huisstijlbeheer is slimme templates maken. De kracht van dit systeem zit in de variabelen, niet in de hoeveelheid.” Hans Heeregrave van CZ heeft zelf de webwinkel ingericht en voor complexere wensen en eisen is gebruik maakt van de expertise van Xerox.

De volgende stap wordt in 2011 gezet. Want ‘bij CZ kan het altijd beter’. Dan kunnen de commerciële medewerkers ook in de webwinkel aangeven op welke locatie ze het materiaal geprint willen hebben (Tilburg, Breda, Goes of Sittard). Ook worden bijvoorbeeld formulieren die klanten nodig hebben opgenomen in de webwinkel. Deze kunnen dan, in de juiste taal, al dan niet voorzien van variabele gegevens via Printing-on-Demand worden aangevraagd. Dit voorkomt voorraden.

Rate this post

Print Friendly