Geconfronteerd met dalende oplagen door de concurrentie van digitale nieuwssites of regionale edities, is de krant anno 2010 een meneer met zorgen. De diversiteit en toename van online media noodzaakt de uitgevers om nieuws via alternatieve productie- en verspreidingsmethoden aan de man te brengen.

Océ speelt een toonaangevende rol in deze transitie van hoge oplages gedrukte media naar short run printing, al of niet on demand. Immers, de lezer bepaalt op welke manier en in welke vorm hij of zij het nieuws wil consumeren. De business modellen die dit vandaag de dag mogelijk maken zijn aan de orde gekomen tijdens een krantenevenement dat Océ-Nederland heeft gehouden voor grafische ondernemingen uit Zuid-Nederland, op donderdagmiddag 18 november.

Dat digital printing een commercieel aantrekkelijk alternatief wordt voor de traditioneel geproduceerde krant, bleek onder meer uit de presentatie van Josef Simmerl, een internationaal gastspreker, die de huidige krantenmarkt uitgebreid onder de loupe nam. Er werd onder meer gekeken naar voorbeelden van digitaal geprinte kranten zoals de Daily Mirror, de Welt Kompakt, de Sydney Morning Herald en de Süddeutsche Zeitung. Vanuit Nederland werd door Henk Driessen, adjunct-hoofdredacteur van Dagblad De Limburger, het project MENU 2010 toegelicht, waarbij het Dagblad, samen met Océ en de Media Groep Limburg een gesegmenteerde krant gaat uitgeven tijdens een aantal festivals.

Rate this post

Print Friendly