De nieuwe digitale print technieken worden steeds vaker ingezet voor het realiseren van een bijzondere klantervaring voor product of merk en resulteren in creatieve en omzetverhogende marketingacties. Consumenten en het bedrijfsleven blijken bereid te zijn een premium te betalen voor producten met een persoonlijk tintje. 

Een van de bekende marketingacties was van de Postbank met de persoonlijk pinpas. Zeer veel consumenten bleken een pas te bestellen met een persoonlijke afbeelding. De actie kreeg zeer veel aandacht in de media en de Postbank heeft er verschillende prijzen mee gewonnen. Na de integratie van de Postbank binnen ING is weinig meer vernomen van deze actie.

Ook de actie van Heineken waarbij persoonlijke labels op bierflesjes kunnen worden gemaakt is een groot succes. Op de site  jouwheineken.nl kunnen consumenten en bedrijven een eigen label ontwerpen en flesjes bier met die label bestellen. Chcoladefabrikant Milka heeft ook een aktie waarbij een doosje chocolade kan worden omgetoverd tot persoonlijk geschenk.

Benodigdheden voor een marketingactie

  • Product of verpakking dat zich leent om persoonlijk te maken door digitaal drukken
  • Interactieve gebruiksvriendelijke website om door de consument online het ontwerp te maken
  • Systeem om de producten digitaal te printen
  • Systeem voor bestellen, betalen en logistieke afhandeling
  • Productie faciliteiten om het eindproduct of verpakking te produceren
  • Marketingplan met inzet van social media


Levert uw organisatie bovenstaande oplossingen? Stuur een bericht aan redactie@docufacts.nl zodat uw bedrijf aan dit artikel kan worden toegevoegd (advertentie).



Rate this post

Print Friendly