’s-Hertogenbosch, 10 november 2010 – Ricoh, leverancier van producten en diensten op het gebied van IT- en documentmanagement oplossingen, heeft van het European Foundation for Quality Management (EFQM) het maximaal aantal sterren in de categorie “Recognised for Excellence”ontvangen. Het EFQM Excellence-Model is een van de meest gebruikte Europese managementmethodieken om prestatieverbeteringen binnen bedrijven te meten. Ricoh ontving de vijf sterren omdat het, volgens de EFQM, een managementfilosofie hanteert die economische, klantgerichte, sociale en milieubewuste denkwijzen combineert. Hierdoor scoort Ricoh hoge ogen op het gebied van innovatie, dynamiek, expertise en duurzaamheid.


Het EFQM-model maakt het mogelijk te beoordelen hoe effectief een organisatie is in het ontwikkelen en realiseren van haar strategie, gebaseerd op de wensen en verwachtingen van alle stakeholders. Het model richt zich vooral op de manier waarop een organisatie deze verschillende belangen in balans brengt om een duurzaam bedrijfsmodel te ontwikkelen. De Ricoh Group in Europa, waar Ricoh Nederland onderdeel van uit maakt, is een van de 30.000 organisaties die wereldwijd het EFQM-model toepassen. Tijdens de assessment is het EFQM 150 uur bezig met de beoordeling van de onderbouwing van de bedrijfsinformatie en het interviewen van 50 medewerkers bij verschillende afdelingen van de organisatie. Na dit grondige onderzoek bleek onder andere dat Ricoh een gedreven organisatie is op het vlak van creativiteit en innovatie en dat het enthousiasme en de betrokkenheid van medewerkers zeer groot is.


Martijn Wecke, Director Human Resources & Business Excellence van Ricoh Nederland: “Ricoh heeft er voor gekozen om op basis van het EFQM model te investeren in leiderschap, cultuur, medewerkerontwikkeling, innovatie en partnerschappen. Dat dit uitstekend werkt is gebleken uit de sterke resultaten op het gebied van dienstverlening, productontwikkeling en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De vijf sterren die we van het EFQM hebben ontvangen is ook het resultaat van de betrokkenheid van onze medewerkers. De intrinsieke gedrevenheid van onze werknemers om zichzelf te ontwikkelen en de uitdaging die Ricoh hen biedt op zowel vakinhoudelijk als maatschappelijk vlak, is de sleutel van het succes.”



Over EFQM “Recognized for Excellence”

EFQM stelt een ranglijst op van de meest uitmuntende organisaties in Europa die een aantoonbare en onweerlegbare staat van dienst hebben in het succesvol omzetten van de bedrijfsstrategie in de bedrijfsactiviteiten en het consequent verbeteren van de bedrijfsprestaties. Bedrijven die een plaats willen verwerven op deze ranglijst kunnen zich hiervoor kandidaat stellen. Top managers uit de meest vooraanstaande bedrijven en overheidsinstellingen bezoeken en beoordelen de kandidaten en selecteren na een grondige analyse de kleine groep organisaties die het beste presteren en kennen met een sterrensysteem een positie toe op de ranglijst. Vijf sterren is daarbij het hoogst haalbare niveau. EFQM reikt jaarlijks de EFQM Excellence Award uit en bekroont daarmee de best presterende bedrijven en non-profit organisaties.

Rate this post

Print Friendly