Venlo, 21 oktober 2010 – Océ, toonaangevend leverancier in oplossingen voor het digitaal beheren en produceren van documenten, meldde vandaag dat het bedrijf gaat samenwerken met de Media Groep Limburg (MGL) en MENU 2010 om de eerste “gesegmenteerde” krant in Nederland te gaan maken. Als onderdeel van Mecom, een grote Britse dagbladuitgever, publiceert MGL twee van de grootste dagbladen in Limburg: Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad. Beide kranten zijn bijzonder populair en bereiken dagelijks een half miljoen mensen. MENU 2010 is een nieuwe, tweejaarlijkse cultuurmanifestatie die de Noord-Limburgse voedselindustrie centraal stelt.

Ter ondersteuning van de manifestatie wordt een speciale krant gedrukt en uitgegeven in een samenwerkingsverband tussen Océ, Media Groep Limburg en MENU 2010. Er zullen circa 10.000 exemplaren van de krant worden verspreid tijdens de vijf festivals die in vijf weekeinden van oktober in vijf Noord-Limburgse gemeenten worden gehouden, te weten Gennep, Venray, Horst aan de Maas, Peel en Maas en Venlo.

Uniek initiatief in Nederland

Als eerste publicatie in zijn soort in Nederland, zo meldt MGL, zullen de Menu 2010 edities van Dagblad De Limburger in samenwerking met Océ worden geproduceerd op een Océ JetStream® 2200 continuous feed full-color inkjetdrukpers. Het Océ JetStream 2200 systeem kan per uur 2000 tabloid-formaat kranten van 36 pagina’s printen of 17.000 exemplaren in één enkele run van acht uur. Elke exemplaar is in potentie een afzonderlijk product, dat digitaal wordt geprint zonder enig verlies aan snelheid of kwaliteit in vergelijking met meer traditionele printmethoden. De productie wordt verzorgd door Druco, een toonaangevende printserviceprovider en klant van Océ gevestigd in het Belgische Halle.

Prelude tot de Floriade 2012

MENU 2010 is een prelude tot de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade 2012, zo meldt de organisatie van MENU 2010. Verwacht wordt dat Floriade 2012 meer dan twee miljoen bezoekers naar Limburg zal trekken. Een integraal onderdeel van MENU 2010 is een innovatief krantenconcept om beide manifestaties te promoten. De versies die zich specifiek richten op elk van de regio’s in Noord-Limburg benadrukken de culturele identiteit van de diverse gemeenten binnen de provincie.

Een krant voor elke gemeente

De MENU 2010 krant van 24 pagina’s bestaat uit artikelen en advertenties die specifiek op elk van de vijf gemeenten zijn gericht, waarmee de unieke mogelijkheden van doelgerichte digitale productie met inkjetdrukpersen worden onderstreept.

Nieuwe kansen voor uitgevers

De MENU 2010 publicatie is het ideale voorbeeld van een sterk gesegmenteerde digitale krant. MGL is van mening dat micro-zoning en segmentering op den duur uitstekende kansen bieden voor het innoveren van de krantensector en het aantrekken van adverteerders.

Océ als pionier in de markt voor digitale kranten

Een tiental jaren geleden was Océ een van de pioniers in de markt voor digitale kranten met zijn Digital Newspaper Network. Wereldwijd zijn er sinds 2001 via dit netwerk meer dan 25 miljoen kranten geproduceerd en daarmee is Océ marktleider op het gebied van de digitale productie van kranten.

Met de introductie van de Océ JetStream digitale full-color inkjetdrukpersen konden langere productieruns worden gerealiseerd, evenals een ongekende productiviteit en full-color kwaliteit die niet onderdoet voor die van traditionele nieuwsbladen gedrukt op offsetpersen. Daarmee komen digitale productiesnelheden nu ook binnen het bereik van uitgevers van regionale kranten of stadskranten met een kleinere oplage.

Océ software biedt personalisatie en verwerking

Met Océ PRISMA software voor grafische workflows biedt Océ bovendien oplossingen voor het genereren van in hoge mate gepersonaliseerde krantinhoud. Deze variabele toepassingen kunnen in real-time worden geproduceerd, afgestemd op de snelheid van de digitale drukpersen, die kan oplopen tot 150 meter per minuut.

Sebastian Landesberger, Océ Executive Vice President Production Printing: “Segmentering en micro-zoning zijn nieuwe krantenconcepten waarmee de verspreiding van kranten en het adverteren daarin een nieuwe impuls krijgen. Wij zetten ons volledig in voor de markt van digitale kranten en met de MENU 2010 edities van Dagblad De Limburger geven we een proof of concept af voor sterk gesegmenteerde lokale nieuwsbladen die niet op een rendabele manier op traditionele offsetpersen kunnen worden geproduceerd.”

Rate this post

Print Friendly