Posterijen staan door de opkomst van internet en digitale communicatie onder grote druk. In Nederland is de daling van de traditionele post aanzienlijk en heeft TNT Post een grote reorganisatie aangekondigd en overweegt TNT om haar divisie Post te verkopen aan een investeerder CVC, die ook aandelen heeft in de Belgische en Deense Post.

De Deutsche Post, in Nederland onder andere bekent van SelektMail DHL Global Mail, gooit het over een andere boeg door in te spelen op de ontwikkelingen. Op 14 juli zal tijdens een persconferentie haar nieuwe product “E-Postbrief – Der Brief im Internet” worden geïntroduceerd.

Werking van E-Postbrief

Net zo gemakkelijk als e-mail met de voordelen van een normale brief. Met de E-Postbrief kan een consument of bedrijf een brief elektronisch aanmaken en deze vervolgens via het internet naar de geadresseerde verzenden. Indien de ontvanger ook is aangesloten op E-Postbrief, dan wordt de brief in de digitale omgeving ontvangen. Is de ontvanger nog niet aangesloten zal de Deutsche Post de brief uitprinten, couverteren in een enveloppe  en fysiek bezorgen met de normale post.

Voor het bedrijfsleven kan E-Briefpost interessant zijn omdat de post nu niet in de e-mail van de gebruiker komt en er ook direct kan worden betaald vanuit de E-Briefpost omgeving.

E-Postbrief werkt in een beveiligde omgeving. Nieuwe gebruikers moeten zich online aanmelden en ontvangen een persoonlijk E-Postbrief adres. Om de identiteit van de gebruiker te controleren ontvangt de gebruiker een brief en dient een kopie van zijn Id in te sturen.

Drie kwaliteitspijlers

  • Aansprakelijkheid
    zender en ontvanger weten zonder twijfel met dat zij onderling communiceren. Tijdens de eerste inschrijving, is de identiteit van alle klanten via een identiteitskaart of het paspoort gecontroleerd. Wanneer een consument zich inschrijft voor de portal is er een unieke authenticatie van de deelnemers door een wachtwoord, gebruikersnaam, en verder door het gebruik van de HandyTAN proces.
  • Vertrouwelijkheid
    De brief wordt versleteld in het gehele communicatieproces tussen zender en ontvanger. Iedereen kan er zeker van zijn dat de briefwisseling niet wordt gelezen door onbevoegde derden of veranderd worden.
  • Betrouwbaarheid
    De betrouwbaarheid is vergelijkbaar met de fysieke postdienst van Deutsche Post. Er wordt een betrouwbare digitale omgeving gebruikt en heeft de ontvanger de mogelijkheid om de verzending te volgen.

Voor zakelijke klanten biedt de Duitse Post biedt ook scannen en print&mail diensten, bijvoorbeeld voor het uitbesteden van verzendingen en realiseren van een externe digitale postkamer.

Beveliging en data integriteit bij E-Postbrief

Bekijk de video van de nieuwe dienst E-Postbrief LINK

Expert analyse

Groot bereik bij consument essentieel

Deutsche Post heeft al een aantal grote bedrijven en organisaties aan zich verbonden. Hiermee zijn in de afgelopen periode pilots uitgevoerd. Deelnemers zijn o.a. Allianz, Mercedes-Benz Motorsport en Duitse voetbalbond (DFB), ADAC, LOTTO, DekaBank, Zurich Verzekeringen. Met deze partners verzekert Deustche Post zich van toegang tot een zeer groot aantal consumenten. Zo heeft Allianz alleen al 19 milioen klanten. Het succes van de E-Postbrief dienst zal namelijk in hoge mate afhangen van het aantal aangesloten consumenten en het daadwerkelijke gebruik.

Acceptatie door consument en burger

Het de natuurlijk de vraag of de oplossing van Deutsche Post hetzelfde marktaandeel gaat krijgen als ze heeft in de fysieke postwereld. Wordt E-Postbrief de Amazon of Youtube van klant- en burgercommunicatie? Op de fysieke poststromen krijgt de postsector concurrentie door de liberalisering van de Europese postmarkt in 2011. In Nederland zijn de verschuivingen al zichtbaar naar andere aanbieders. In de digitale wereld van bedrijfscommunicatie zijn er meerdere alternatieven: e-mail en de portalen van de leveranciers waarde consument zelf kan inloggen. Met name de telecomaanbeiders maken gebruik van deze mogelijkheid, maar ook energiebedrijven zijn hiermee bezig.

E-mail en de zogenaamde MyPortals zullen het op termijn niet gaan redden voor bedrijfspost. E-mail is te onbetrouwbaar en te chaotisch. Ook het gestructureerd archiveren is niet goed geregeld voor consumentadmininistraties. Daarnaast heeft de consument geen zin om 100den MyPortals bij te houden met allerlei verschillende inlogprocedures en gebruikersinterfaces.

In de VS zijn er initiatieven om per huisadres een digitale brievenbus te hebben. Deze lijkt het meest op de huidige post, maar dan digitaal. Het voordeel van deze variant is dat een leverancier alleen de NAW gegevens hoeft te hebben en niet de persoonlijke gegevens. Bij deze oplossing wordt er ook gebruik gemaakt van een Id controle voor authorisatie. De binnenkomende post kan worden verdeeld naar de personen in het huishouden. De ontvangen brief heeft een digitale enveloppe. De brief zelf ziet er hetzelfde uit als een papierenbrief, inclusief opmaak en bedrijfslogo. Het is bovendien mogelijk om direct een factuur te voldoen of om online contact (chat, skype) te zoeken met het klantcontactcenter. Het KCC weet direct over welke brief het gaat.

Nederland

Ook de overheid heeft ingezien dat 40x inloggen niet de oplossing is en is het initiatief DigiPoort gestart. DigiPoort is in eerste instantie voor het uitwisselen van informatie tussen overheidsinstellingen en het bedrijfsleven. DigiPoort kan per 1-1-2011 door het bedrijfsleven worden gebruikt om digitaal te factureren. Aan de totale overheid worden 8 miljoen facturen verstuurd, waarvan 2 miljoen aan de deelnemers. DigiPoort is een gezamenlijk initiatief als onderdeel van e-overheid. Meer informatie over DigiPoort: LINK

De variant voor de burger is MijnOverheid.nl, eerder bekend onder de naam Persoonlijke Internet Pagina.   Mijnoverheid.nl richt zich op de communicatie tussen burger en overheidsinstelling met betrekking tot zaakafhandeling. Bijvoorbeeld: het doen van aanvragen, aanvragen voor extra toelichting, meedelen van besluiten, afspraken agenderen, jaaroverzichten afleveren. De afgelopen tijd is het hier erg rustig. In eerdere planningen zou mijnoverheid.nl al volop in gebruik moeten zijn. Mogelijk ligt de oorzaak in de reorganisatie bij de overheidsdiensten en komt alles in 2011 en 2012 in een stroomversnelling.

Uit bovenstaande blijkt dat de overheid in Nederland een eigen koers volgt. Het bedrijfsleven houdt vooralsnog vast aan de MyPortals, een invulling vanuit technologie en niet vanuit klantvriendelijkheid.

Gevolgen voor de Postmarkt

Ruim 90% van de post is bedrijfspost. Hiervan is een groot deel post van bedrijven naar consumenten en bedrijven zullen effectiever en efficienter met haar klanten willen communiceren. Onduidelijk is nog wat Deutsche Post voor de diensteverlening gaat vragen en hoe groot de acceptatiegraad van de dienst wordt. De eerste berichten zijn dat de porti 46 cent zal zijn in plaats van de 55 cent voor gewone post.

Onlangs is er een onderzoek verschenen van onderzoeksbureau Synovate in opdracht van TNT Post. Jammer dat de opdrachtgever TNT Post is, hierdoor wordt het onderzoeks enigszins gekleurd. Uit het onderzoek (LINK) blijkt dat ook jongeren belangrijke post nog steeds graag op papier ontvangen. Interessant is de achterliggende argumenten. De opgegeven redenen van de voorkeur zijn (sheet 17): archivering, makkelijker opzoeken, leesbaarheid, betrouwbaarheid, veiligheid en bewijsvoering. Deze argumenten zijn met E-Postbrief of variant opgelost of gemakkelijk op te lossen. De vraag in het volgende onderzoek dat moet worden toegevoegd is:

Indien de volgende functionaliteit is gewaarborgd overweegt u dan om over te stappen om digitale postontvangst?

  • betrouwbaar systeem
  • veiligheid en authenticatie garantie
  • als bewijsvoering te gebruiken
  • enkele digitale brievenbus voor alle bedrijven, overheden en vrienden
  • archivering voor thuisadministratie met zoekfuncties
  • vormgegeven als de fysieke post
  • betaalmogelijkheid (direct en inplannen)
  • direct contact met klantcontactcenter via chat of skype
  • zelf aan de aan/uit knoppen te zitten in plaats van de leverancier

Kansen voor fysieke post?

Als E-Briefpost wordt geaccepteerd door de consument zal de afkalving van de traditionele postmarkt mogelijk worden versneld. Anderzijds is voor marketing de toegevoegde waarde van de papieren versie nog steeds belangrijk gezien de verhoudingsgewijze hoge respons. Ook de technologie om te printen en te versturen wordt steeds betaalbaarder. Steeds meer grotere organisaties stappen over op compositie technologie waarmee vanuit de CRM systemen de marketingboodschappen kunnen worden gepersonaliseerd en geschikt gemaakt voor multichannel communicatie.

Note: Het is niet toegestaan om zonder toestemming van de auteur, Johan Kosters, delen van dit artikel over te nemen. Natuurlijk is hij beschikbaar indien u meer over dit onderwerp wilt weten.

Rate this post

Print Friendly