Hoofddorp, 6 juni 2010 – Het Nederlandse bedrijfsleven kan potentieel € 800 miljoen op druk- en printkosten besparen. De sectoren in Nederland die het meest kunnen profiteren van beter printmanagement zijn de bouw, de overheid en de zorg. Volgens het CEBR (Centre for Economics and Business Research), het gezaghebbende Britse centrum voor economisch onderzoek, wordt er jaarlijks in Europa € 258 miljard aan druk- en printwerk besteed. OKI heeft berekend dat Nederlandse bedrijven daarvan ruim € 8 miljard voor hun rekening nemen. Het CEBR onderzoek, in opdracht van OKI Printing Solutions, wijst bovendien uit dat met efficiënt druk- en printmanagement er jaarlijks tot 10% bespaard kan worden.

„De uitkomsten van het CEBR onderzoek onderstrepen de economische reikwijdte en het grote potentieel van efficiënter afdrukpraktijken – jaarlijkse printkosten van bijna € 260 miljard* waarvan €77 miljard aan gerelateerde diensten, spreken voor zich“, zegt Frank Akihary, managing director van OKI Benelux. „Dit bedrag is gelijk aan het bruto nationaal product van landen als Ierland en Finland.“

* Exclusief drukwerk van tijdschriften, kranten etc.

Kostenposten: e-mail wildgroei en extern drukken

Afdrukken is een essentiële functie in alle ondernemingen en er zijn twee trends zichtbaar die de kosten opstuwen. Het gebruik van e-mail neemt explosief toe, waarbij ontelbare documenten op elektronische wijze heen en weer worden gezonden en te makkelijk worden uitgeprint – er is een windgroei ontstaan aan hardware en verbruiksmaterialen (inktpatronen). Printopdrachten van aansprekende en kwalitatief hoogstaande producten zoals kleuren brochures, folders en nieuwsbrieven worden nog steeds aan dure externe drukkerijen uitbesteed.

Op deze twee terreinen is er een groot potentieel voor flinke besparingen. Want met efficiënte druktechnologieën kunnen Europese bedrijven tot €25 miljard aan besparingen realiseren. Gelijktijdig heeft de optimalisatie van de drukprocessen een gunstig effect op het energieverbruik en levert daarmee een aanzienlijke bijdrage aan een beter milieu.

Nederlandse bedrijven kunnen veel geld op marketing communicatie besparen

Volgens het CEBR-onderzoek geven Nederlandse bedrijven en instellingen jaarlijks € 8,15 miljard uit aan drukwerk. Daarvan wordt € 5,29 miljard intern besteed en € 2,86 miljard naar drukkerijen uitbesteed. Met professioneel Output Management en het optimaliseren van de drukprocessen kan het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks ruim € 800 miljoen besparen. Er kan € 196 miljoen worden bespaard door uitbestede drukwerkopdrachten intern te verzorgen, waarbij tot € 617 miljoen besparing het resultaat kan zijn van een efficiënter beheer van interne afdrukopdrachten.

Sectoren die het meeste baat hebben bij een efficiënter afdrukbeleid, zijn volgens CEBR:

  • Bouw en technische consultancy (besparing € 104 miljoen);
  • De overheidssector (€ 89 miljoen)
  • Gezondheidssector (€72 miljoen)

Besparing: 48 duizend ton CO2

Als bedrijven efficiënte afdrukprocedures invoeren, zou het verbruik van de natuurlijke hulpbronnen kunnen dalen met een equivalent van: 48 duizend ton CO2, 165.000 vaten olie, ofwel 13000 middenklasse auto’s minder op de Nederlandse wegen.

„Juist in deze economisch moeilijke tijden wordt er kritisch gekeken naar de IT-kosten en kosten van afdrukken“, zegt Akihary. „Tegen deze achtergrond biedt het verder optimaliseren van de drukprocessen grote kansen voor aanzienlijke besparingen. Wij bij OKI zijn daarbij in staat om, mede door onze op geavanceerde LED-technologie gebaseerde printtechnologie en ons Output Management concept OKI Print Optimizer, de drukprocessen bij vooral het MKB zodanig te verbeteren dat de kosten optimaal beheersbaar worden. Afhankelijk van de situatie kunnen er tientallen procenten aan besparingen gerealiseerd worden.“

/

Rate this post

Print Friendly